Berlingske Business

Mindre virksomheder skal omsætte FNs verdensmål til forretning og arbejdspladser

FILES-KENYA-SOMALIA-REFUGEE-CHOLERA
Store danske virksomheder som Grundfos, Rockwool og Chr. Hansen arbejder aktivt med at omsætte FNs 17 verdensmål til forretning og på den måde hjælpe både verdens fattige lande og dansk økonomi. Foto:

Industriens Fond og Dansk Industri går sammen om at få flere små og mellemstore danske virksomheder til at bruge FNs verdensmål til at skabe ny forretning og arbejdspladser.

Store danske virksomheder som Grundfos, Rockwool og Chr. Hansen arbejder aktivt med at omsætte FNs 17 verdensmål til forretning og på den måde hjælpe både verdens fattige lande og dansk økonomi.

Til gengæld er de mindre og mellemstore virksomheder fortsat tøvende over for, hvad de kan bruge de 17 mål om en bedre verden, som FN vedtog for to år siden, til.

Men Dansk Industri og Industriens Fond er af en anden opfattelse.

02BUSGrundfos-155518.jpg

Vedtagelsen af FNs verdensmål, i daglig tale SDG (Social Devlopment Goals, red.), var nemlig startsskuddet til et globalt kapløb, hvor de lande og virksomheder, der kan levere løsninger til at indfri målene, bliver morgendagens vindere, lyder det fra fonden og erhvervsorganisationen.

Derfor skyder de nu et udviklingsprojekt for otte mio. kr. i gang. Projektet skal styrke dansk erhvervslivs strategiske indsats på området og betyder helt konkret, at 20 virksomheder skal igennem et forløb, hvor de udvikler løsninger af enkelte delmål og på den måde bidrager til at løse FNs 17 verdensmål. De 20 virksomheder skal fungere som forbilleder for andre danske virksomheder.

»Nogle vil måske opfatte al den fokus på Verdensmålene som lidt modepræget. Men vi tror, at det her er fremtiden. Danske virksomheder har en konkurrencefordel inden for områder som rent drikkevand, ordentlig sundhed, fødevarer og ligestilling. Vi tror på, at danske virksomheder har ekstra gode forudsætninger for at leverer på målene ved at indarbejde dem i deres forretningsmodeller,« siger Karsten Dybvad, adm. direktør, Dansk Industri.

Aalborg Industries. I produktionen.

Ifølge Karsten Dybvad er de store danske virksomheder allerede godt i gang, men de mindre og mellemstore virksomheder har brug for et ekstra skub for også at komme med.

»Mange virksomheder sælger i dag produkter, som kan være med til at opfylde de 17 Verdensmål, men ved at tænke verdensmålene ind i forretningsmodellen, kan man udvikle løsninger, som kan sælges til lande eller byer, der slås med nogle af de udfordringer, som Verdensmålene skal løse. Det handler om at gribe forretningsmulighederne,« siger Karsten Dybvad.

Adm. direktør i Industriens Fond, Mads Lebech kalder FNs verdensmål for et fælles globalt sprog.

Grundfos

»Vi ser allerede nu en stigende tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtighed i forretningsmodellerne. Det er en dansk styrkeposition og med den øgede efterspørgsel efter den slags produkter og løsninger, kan danske virksomheder bruge verdensmålene som en ledetråd i innovationsarbejdet,« udtaler Mads Lebech i en pressemeddelse.

Projektet, dom skal løbe i to et halvt år, har deltagelse af UN Global Compacts danske netværk og samarbejder med bl.a. UNDP, State of Green og Food Nation.

Dansk Industri bruger i øvrigt dette års DI-topmøde, som løber af stablen tirsdag den 26. september, til at sætte fokus på danske virksomhedens muligheder ved at arbejde med blandt andre FNs 17 verdensmål. Det sker under overskriften »Hvad nu Danmakr? Ny verden - Nye muligheder«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen