Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Mikkeller indtager Seoul og Tokyo – og måske Barcelona og Los Angeles

mikkeller
Mikkel Borg Bjergsø. Mikkel brygger øl under navnet Mikkeller. Han åbner brewpub'en WarPigs i Kødbyen sammen med Three Floyds, et kult-bryggeri fra USA. Foto:

Mikkeller planlægger stor ekspansion i år. Mindst fire nye luksusbarer er på vej i tre forskellige verdensdele.

Efter rekordregnskab sidste år åbner Mikkel Borg Bjergsø for hanerne og gør klar til at accelerere væksten i sit bryggeri Mikkeller i år og næste år.

Det sker blandt andet med en stribe nye barer, der er ved at blive åbnet og ved købet af et bryggeri i San Diego i USA.

Efter at have åbnet en Mikkeller-ølbar i Reykjavik og den store ølrestaurant Warpigs i København dette forår arbejder Mikkel Borg Bjergsø på at åbne ølbarer i Seoul i Sydkorea i Tokyo i Japan i juni og juli.

27BUSMikkel-Bredt.jpg

Mikkeller kører efter en strategi, hvor flagship-barer under Mikkeller-navnet skaber massiv opmærksomhed om og efterspørgsel efter Mikkellers varemærke, men som også i sig selv driver masser af omsætning og indtjeninge hjem til bryggeriet.

»Udover Seoul og Tokyo regner vi med forhåbentlig at åbne i Barcelona og Los Angeles senere på året. Det der med at åbne barer er næsten blevet for nemt. Jeg ved godt, det er lidt halvarrogant at sige, men vi har fundet en formel, der virker, og jeg ved allerede nu, at Tokyo og Seoul bliver en succes,« siger Mikkel Borg Bjergsø, der netop kommer fra en rejse til de to asiatiske storbyer.

mikkeller

Det går stærkt også i Californien

Det begyndte for alvor at gå stærkt i Mikkeller for godt to år siden, da Bjergsø ansatte en chef til at stå for den daglige drift af Mikkeller.

»Vi er altid vokset meget. Men det tog virkelig fart, da jeg ansatte en daglig leder af virksomheden. Det betyder, at jeg har mere tid til at udvikle og lave projekter med nye barer,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Det giver ham meget mere tid til at udvikle og få Mikkeller til at vokse.

»Jeg har fået frigjort noget tid, fordi jeg ikke længere skal bruge tid på at indberette moms og lave skatteregnskab. Nu kan jeg bruge min tid på det, jeg er god til. Jeg lærte mig selv at lave regnskab og alt det, der hører til, men det er jo ikke det, der er det sjove. Det sjove er at gå ind i nye ting,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Mikkellers strategi er kun at producere øl, der reelt allerede er solgt til barer og distributører rundt om i verden herunder egne barer. Det minimerer risikoen i selskabet. Men det betyder også, at der er fire-fem måneders ventetid på levering af Mikkeller-øl lige nu.

»Det er godt for de priser, vi kan få, og det er godt for vores strategi om at holde Mikkeller som noget eksklusivt,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Han er meget tæt på at overtage et bryggeri i San Diego i Californien i USA, og det vil være første gang, at øliværksætteren kommer til at eje produktionskapacitet.

Hidtil har strategien været at leje bryggerikapacitet af andre og så producere der.

Det nye bryggeri i San Diego vil fordoble Mikkellers produktion fra to millioner liter til fire millioner liter årligt. Men San Diego-bryggeriet er næsten allerede for småt.

»Det ser ud til, at vi vil kunne sælge alt det øl, vi kommer til at producere der alene i Californien. Det er et kæmpestort ølmarked, og vores brand er stort i det marked. Så vi skal måske allerede i gang med at kigge efter et mere derovre,« siger han.

pix-eviltwinøl

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen