Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Mellemøstens hotspot lokker danske virksomheder til

ISRAEL-PALESTINIAN-CONFLICT
Foto:

Til biotekmessen i Tel Aviv, Biomed, er Danmark stærkt repræsenteret. Mulighederne rækker langt ud over den lille nations grænser i Mellemøsten.

Der bliver ikke bare talt engelsk og hebraisk, når den årlige life science-messe Biomed løber af stablen i den israelske storby Tel Aviv. Der bliver også talt dansk.

ISRAEL-ARCHITECTURE-TEL AVIV

Det er 14. gang, messen bliver afholdt, og kongrescentret TLVs haller og de til lejligheden opførte stortelte summer af erhvervsliv. Både de helt store medicinalnavne og underskoven af biotek-startups er til stede. De danske interesser bliver både varetaget af kæmpekoncerner som Novo Nordisk og af en flok mindre aktører. Fællesnævneren for dem alle er, at de ikke kan tillade sig at ignorere det heftige innovationsmiljø, der i dag eksisterer i Israel og specielt Tel Aviv-området.

17 danske virksomheder med

Danmark er stærkt repræsenteret. Af de 163 virksomheder og organisationer, der officielt udstiller, er de 17 danske. Årsagerne til, at danske virksomheder vælger at kippe med flaget her, er åbenlyse. I hvert fald hvis man spørger Jørgen Godt Olsen, som er direktør i Farum-virksomheden Clauson-Kaas, der producerer aktive substanser i lægemidler på forsøgsstadiet.

af

»Vi er en virksomhed, der har levet fint i 50 år på kunder i Skandinavien og USA. Men verden har ændret sig. Biotekbranchen er vokset, og der er nye centrummer. De sidste ti år er startup-virksomhederne blevet centrale i sektoren, og den udvikling fortsætter. Virksomhederne er blevet virtuelle og outsourcer alt. Her har vi en stor mulighed – også i Israel, hvor Danmark generelt har et godt renommé. Derfor skal vi være her,« siger Jørgen Godt Olsen til konferencen.

Han bliver bakket op af en anden deltager – Thomas Rosleff Bækmark, partner i Nordic Patent Service, der assisterer både danske virksomheder i udlandet og udenlandske virksomheder i Danmark med at få styr på rettigheder.

rr

»Sagen er, at der er masser af muligheder hernede. Også fordi regionen er urolig og derfor får mange virksomheder et forkert billede af, hvad der kan lade sig gøre – og hvad der ikke kan. Man begrænser sig måske, fordi man tror, at det er problematisk at drive virksomhed i både Israel og et muslimsk naboland. Men sådan behøver det ikke at være. Vi er ved at ekspandere i Nordic Patent Service – det er oplagt at se herned,« siger han.

Israel er fremme i skoene

En tredje dansk virksomhed til Biomed-messen er Medical Prognosis. Her er det salgsansvarlig Claus Deichgræber, der er udsendt til at forklare om virksomhedens cancermedicin og ekspertise inden for målrettet og individualiseret medicinering. Han trækker på skuldrene og konstaterer:

»Vil man nå de rigtige, så skal man også være her. Israel er bare langt fremme i skoene i disse år. Også på det her felt,« siger han.

Den israelske ambassade i København snuser rundt i området – og det i form af handelsrådgiver Anders Bo Jensen. Han mener, at vi i disse år ikke bare ser konsekvensen af et sprudlende israelsk iværksættermiljø, som for alvor begynder at give afkast. Han mener også, at danske virksomheder begynder at høste frugten af mange års samarbejde og samhandel landene imellem.

»Dansk og israelsk erhvervsliv kender allerede hinanden. Samhandlen udgør i dag over 300 millioner dollar. Men jeg tror også, at landene kan spejle sig i hinanden. De er begge videnstunge, eksportorienterede og ikke særligt store. Vi minder om hinanden på en række områder. Vi er ikke bange for at se ud over nærmarkedet,« siger han.

Og et dansk eksempel på det viser sig overraskende. Biomed-messen ligger også gulv til et hackaton-event, hvor unge iværksættere dyster om at løse forretningsmæssige udfordringer på tid. Den virksomhed, der er sat til at bestyre hackaton-dysten, er Designit – en aarhusiansk virksomhed, der i dag har flere hundrede ansatte og blandt andet afdeling i Tel Aviv. En af de ansvarlige for eventet er den lokale marketingchef Kfir Unger.

peter

»Vi har gjort det her før, og vi har ekspertise i det her i Tel Aviv. Men faktisk arbejder vi dagligt på tværs af grænser. En opgave det ene sted kan sagtens blive løst via medarbejdere fra flere landekontorer. Ligesom andre tænker vi internationalt i dag,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen