Berlingske Business

Medvind til ny dansk ekspertportal

23BUSExperticon.jpg
Martin Brems – medstifter og direktør i Experticon – har hurtigt fået succes med at skabe kontakt mellem eksperter og virksomheder, der lige netop har brug for den viden. Foto: Emil Hougaard

Antallet af tilmeldte kloge hoveder stiger støt på den nye danske hjemmeside Experticon. Ideen er at etablere en ny måde at skabe kontakt mellem virksomheder og fagpersoner, der kan yde ekspertbistand.

Data er godt, men data kan også være en jungle. Og den datajungle er et problem, når man skal gennemtrevle eksempelvis det professionelle sociale netværk Linkedin for at finde en person, der har lige netop de egenskaber, som ens virksomhed søger.

Det oplever i hvert fald Martin Brems, som står bag et fynskforankret strategisk marketingsbureau af samme navn, og det er han i gang med at gøre noget ved. Han er nemlig en af drivkræfterne bag sitet Experticon.dk, der åbnede dørene for halvanden måned siden, og som stille og roligt er ved at komme i omdrejninger.

birthe udsen

Martin Brems, der har en længere marketingskarriere bag sig i blandt andet Lego og som selvstændig, har etableret Experticon med klare mål.

»Vi vil forbinde dem, der har operationel erfaring, med virksomheder, der efterspørger lige netop den viden, som eksperterne sidder med. Vi vil gøre op med de eksperter, der tilbyder deres hjælp, men som ikke har hands on-erfaring,« siger han og tilføjer:

»Det handler om, at centrale portaler som Linkedin er blevet alt for brede. Det betyder, at det er svært at finde folk via det medie. Så vi forsøger at skabe et eksklusivt sted, hvor erfarne eksperter kan udbyde deres viden. Det kan være i form af advisory-roller – men det kan også være til foredrag og kortere indspark.«

Konceptet udtænkt af makkerpar

Experticon er blevet udtænkt og etableret af duoen Martin Brems og kollegaen Jon Iversen. Konceptet har lidt over et år på bagen, og driften kører ved siden af lederen Martin Brems anden virksomhed, det strategiske marketingsbureau Brems & Co. Da startskuddet til Experticon.dk lød i midten af oktober var der omkring 100 eksperter tilknyttet. I dag er der kommet cirka 60 nye i folden, og en god håndfuld venter på at få færdiggjort deres profiler, så de også kan få et vindue udadtil på Experticons hjemmeside.

Ideen har hele tiden været at skabe et eksklusivt univers, hvor virksomheder, der har brug for den ene eller den anden form for indspark fra en ekspert, har et overskueligt katalog at gå igennem. For at opretholde et højt kvalitetsniveau kan Experticon dog ikke bare åbne dørene for alle, der mener, de har noget at byde på, forklarer Martin Brems. Der er brug for kvalitetsfiltrering.

»Det er selvsagt svært for os at garantere noget. Vi har de samme udfordringer som andre sociale medier; nemlig spørgsmålet, om en profil er rigtig og reel eller ej. Vi forsøger at komme omkring det ved at have et rating- og et feedback-system, der kan ligge til grund for, at vi f.eks. kan ekskludere folk, hvis de ikke lever op til det forventede,« siger han og tilføjer: »Derudover bruger vi det kneb, at vi får fagambassadører ind og bruger dem til at vurdere folk. Og så lægger vi op til, at folk i netværket inviterer andre fra deres netværk ind. Det giver en filtereffekt.«

Kloge hoveder skal aktiveres

Pointen i det hele er at få aktiveret den masse af kloge hoveder, som måske ellers ikke ville komme ud og lade andre få gavn af deres ekspertiser. Martin Brems fremhæver, at det i høj grad handler om at få personer, som allerede har faste stillinger ind i netværket. Han oplever nemlig, at de ofte har lyst til at dele ud af deres viden, men de har hverken det store økonomiske behov for det, og samtidig er der ikke rigtigt en nem vej til at nå ud til potentielle modtagere.

Det er bl.a. den gruppe, Martin Brems gerne vil aktivere og sætte i kontakt med andre – og det i rollen som rådgivere i eksempelvis advisory boards eller regulære bestyrelser. Lidt skarpt skåret kan man sige, at den anden gruppe er konsulenter og freelancere, der gerne vil have en ny, seriøs platform til at gøre opmærksom på de kurser og tjenester, de udbyder. Experticons nuværende forretningsmodel er baseret på, at eksperterne betaler gebyr for at være profileret på siden.

vertic

Martin Brems vurderer, at udviklingen går tilfredsstillende med Experticon til trods for, at hjemmesiden blot har været åben halvanden måneds tid. Hvad det udvikler sig til, må tiden vise. Martin Brems fortæller dog, at han allerede har haft henvendelser fra potentielle investorer, men også at det er lige tidligt nok i forløbet til, at han ønsker at lægge sig fast på noget på den front.

»Vi har allerede lidt i kalenderen med hensyn til potentielle investorer, som vi snakker med. Men indtil videre kører vi det egen-finansieret. Vi vil gerne have flere om bord og arbejde lidt mere med det, før vi for alvor vil arbejde ud af investorretningen,« siger han og tilføjer:

»Der er jo endnu flere udviklingsmuligheder. Vi kigger også på en headhunter-funktion. Et site som vores kan være ekstremt vigtigt for dem, for det gør noget af det samme, som de gør. Det kan vi måske bruge til noget og udvikle.«

US-LINKEDIN-COR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen