Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Martin Thorborg om salget af Jubii: »Der gik ikke længe, før det blev tomt«

10BUSThorborg-Cortzen2-1105.jpg
Vært Ane Cortzen har haft serieiværksætter Martin Thorborg i studiet . Foto: Thomas Lekfeldt

Livet som iværksætter er langt fra en dans på roser. Det har Martin Thorborg ad flere omgange måtte erfare. I podcasten »Succes Kriteriet« fortæller han om op- og nedturene ved at stifte virksomheder – og om, hvorfor han alligevel bliver ved.

Martin Thorborg har aldrig drømt om at blive iværksætter. Egentlig ville han bare gerne have et job, han syntes var spændende, men alle de gode job krævede lange uddannelser – og skolebænken lokkede bestemt ikke.

»For at være ærlig, så er uddannelse og jeg ikke så forenelige. Efter at have kørt taxi i Køben­havn i noget tid og forsøgt mig med en HF-uddannelse og noget enkeltfag, som alt sammen gik i vasken, tænkte jeg, at jeg blev nødt til at skabe mit eget job. Så det var af nød, at jeg blev iværksætter,« fortæller serieiværksætteren i det nyeste afsnit af »Succes Kriteriet«.

Sammen med tre andre stiftede Martin Thorborg i 1995 den første danske søgemaskine, Jubii, som hurtigt blev en stor succes i hele Norden. På blot tre år blev søgemaskinen så stor, at Yahoo, der på det tidspunkt var den mest brugte startside på internettet, forsøgte at købe dem op. De fire iværksættere takkede nej tak og solgte i stedet virksomheden to år senere til Lycos Europe for aktier til en værdi af 100 millioner euro. Noget, der kunne ses på Martin Thorborgs bankbog, hvor der efter salget stod aktier for 120 millioner kroner.

aaa

Det hårde arbejde havde båret frugt, og han kunne nemt leve komfortabelt resten af sin levetid. Men i stedet for lettelse medførte salget af Jubii en stor identitetskrise.

»Jeg var enormt stolt. Men der gik ikke længe, før det blev tomt. Alt det, der før gjorde mig glad, mistede sin værdi. Jeg havde før haft et magasinkort, hvor jeg betalte 200 kr. ind hver måned, og efter nogle måneder kunne jeg gå i Magasin og bruge timer og hygge mig med at finde noget. Min første indskydelse, da jeg fik alle de penge, var at gå i Magasin og gå amok. Jeg gik rundt i to-tre timer, og der var intet, jeg gad eje,« fortæller han.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Og det var ikke kun på det materielle plan, at tingene mistede sin værdi. Martin Thorborg manglede også ambitioner og livsglæde ved nye projekter:

»Jeg tror helt ærligt, at jeg havde noget, der minder om en depression.«

mate

Krisen gav ham gnisten tilbage

Kort tid efter salget kom dot.com-krisen, som kostede mange virksomheder livet. Krisen resulterede samtidig i, at aktiekursen for Jubii faldt markant. Martin Thorborg kunne ikke gøre andet end at se på, mens formuen dag for dag mistede værdi – aktierne kunne nemlig ikke sælges, fordi de stadig befandt sig i lock-up-perioden på seks måneder.

»Jeg var til en konference i Las Vegas, og jeg sad og spillede roulette. Da jeg kom op på hotelværelset, havde jeg tabt 100 dollar på rouletten og en million dollar på aktiemarkedet,« fortæller han.

Men da chokket over tabet af millionerne havde lagt sig, kom lysten til at arbejde tilbage.

»Det er ikke fordi, man bliver lykkelig af at tabe en masse penge, men da jeg var kommet mig over chokket og ærgrelsen, fik jeg livs­glæden tilbage. Så begyndte jeg at holde foredrag og stifte virksomheder igen,« forklarer Thorborg.

03BUSPix-Succes-Mikkel-og-G.jpg

Han startede blandt andet SpamFighter og flyttede i den forbindelse til Florida, USA, hvor han boede i fire år, inden han vendte hjem til Danmark. Efterfølgende er successer som Ageras og Dinero blevet føjet til serieiværksætterens lange liste over virksomheder. I november 2016 solgte Martin Thorborg firmaet Dinero til den norske virksomhed Visma for et trecifret millionbeløb, og i marts 2017 blev virksomheden Ageras solgt til investerings­selskabet Investcorp. Han betragter ikke sine virksomheder som hjertebørn, og ser exit som en helt naturlig proces.

»Jeg har det lidt ligesom en landmand, som får en kalv og passer og plejer den. Men på et eller andet tidspunkt skal den jo slagtes. Når det hele virker, giver overskud og folk er glade, så er der mange, der er meget bedre end mig til at drive det videre. Så taber jeg motivationen og vil hellere sælge og starte forfra igen.«

05BUSPix2-Succes-S-ren-og-A.jpg

På nuværende tidspunkt er Martin Thorborg adm. direktør i Dinero. Men han har ikke tænkt sig at stoppe med at stifte virksomheder.

»Om nogle år kunne jeg godt tænke mig at starte noget op igen. Jeg kan simpelthen ikke lade være.«

Martin Thorborg er også en af dommerne i Berlingske Business’ nye iværksætterkonkurrence Business Boost.

Erfaren business angel

Senere i podcasten kan du høre IT-iværksætter og investor Peter Warnøe fortælle, hvad der skal til, før han investerer i en start-up. Sammen med Lars Tvede har han i april 2017 grundlagt venturekapitalfonden Nordic Eye, der med et kontor i Los Angeles har et stort netværk i udlandet, som stifterne gerne trækker på for at hjælpe deres investeringer ud i verden.

De to erfarne investorer har på fondens hjemmeside opstillet i alt 45 krav, hvoraf iværksætterne gerne skal opfylde halvdelen. Det handler blandt andet om at have hånden på kogepladen selv, at være flere om virksomheden og at have en exit-strategi.

»Man kommer ikke til at ramme alle 45, men rammer man halvdelen, er det en gode idé at sende os en mail,« lyder det fra Peter Warnøe.

Til slut i hver podcast giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit giver Frank Vestergaard-Olsen, regions­direktør i Nordea, gode råd til iværksættere om at få ført deres strategi ud i praksis.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

663967090.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen