Berlingske Business

Lyd kan være Danmarks næste væksteventyr

03BUSaudiowise.jpg
Overskrift
Målrettet lyd kan få kunder i et supermarked til at købe mere af et produkt end planlagt. Forsøg med lydpåvirkning i nærheden af Arlas yoghurt viste, at 88 procent af de påvirkede kunder ikke havde bemærket, at de blev udsat for en særlig lyd, fortæller Audiowises administrerende direktør Johny Sårde, mens han selv går tæt på køledisken med mælkeprodukterne. Foto: Jonas Fogh
fwef
Overskrift
B&O, GN Resound, Libratone, Oticon og så videre og så videre. Når det kommer til lyd, er Danmark med på beatet med store muligheder for fremtiden, hvis vi kan følge med udviklingen. Foto:

B&O, GN Resound, Libratone, Oticon og så videre og så videre. Når det kommer til lyd, er Danmark med på beatet med store muligheder for fremtiden, hvis vi kan følge med udviklingen.

Den danske høreapparatsproducent GN Resound vandt tirsdag 30. september Dansk Industris produktpris for et høreapparat, der kan »tale« med en iPhone. Virksomheder som GN Resound og Dali, B&O, Jabra, Libratone, Brüel og Kjær og Oticon er med til at holde Danmark i verdenseliten, når det kommer til lyd i alle formater. Og branchen håber selv, at den kan blive et endnu større stjerneskud på den danske væksthimmel.

03BUSaudiowise.jpg

»Hvis vi skal skabe et tredje dansk vækst-eventyr som vindindustrien og teleindustrien helt i begyndelsen, er lyd et godt bud. Vi har stolte traditioner, ligger forrest i klassen, og hvis vi ikke skal tabe det momentum, skal vi skabe en fødekæde til industrien – for eksempel med nye iværksættere. Vi har et stolt lydtog i Danmark, der kan trække iværksætterne med sig,« siger John R. Kristensen, der er administrerende direktør i Gramex, der varetager musikkunstnernes interesser.

Innovationsnetværket Dansk Lyd har sammen med Danmarks statistik foretaget en analyse af den danske lydbranche fra højttalere og høreapparater til lydsystemer og kompliceret lydteknologi. Analysen inddrager de 20 største virksomheder og viser, at den danske lydbranche omsætter for mindst 30 milliarder kroner om året, og hvis man tæller musik og spillesteder med, skal man lægge syv milliarder kroner oveni.

Jan Larsen er leder af Innovationsnetværket Dansk Lyd og lektor på Danmarks Tekniske Universitet. Han ser lige som John R. Kristensen fra Gramex lyst på dansk lyds fremtid, og han lægger vægt på, at der skal nye tanker på bordet – for eksempel fra iværksætterne, der fra 1. oktober er flyttet ind i det nye væksthus for lydvirksomheder, Lydens Hus.

»Jeg tror sagtens, vi kan fastholde den position, Danmark har inden for lyd lige nu. Der sker i øjeblikket en transformation fra kun at fremstille højttalere og mikrofoner til også at lave mere specialiserede lydsystemer, der inddrager mange brancher. Hvis vi kan få den transformation til at ske fornuftigt, kan lydbranchen sagtens blive et nyt eventyr, og det er også derfor, at et væksthus som Lydens Hus er meget vigtigt,« siger han.

John R. Kristensen

Danske virksomheder har i mange år været stolte producenter af lydenheder som højttalere og høreapparater, men lyd er meget mere end det, og med en rivende teknologisk udvikling er lyd en vigtig brik. Det mener også Dansk Industri.

»Jeg ser store muligheder for branchen fremover, fordi lydteknologi integreres i flere og flere produkter. Danmark er meget god til lyd, fordi vi både har et stærkt forskningsmiljø og ledende virksomheder som B&O, GN Resound og Brüel & Kjær, mens virksomheder som Aiaiai, Jabra og Libratone har vist evne til at skabe nye virksomheder og opdyrke helt nye markeder,« siger Christian Graversen, der er chefkonsulent i Dansk Industris branchefællesskab for IT, tele og kommunikation.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen