Berlingske Business

Livet som selvstændig frister akademikere

Akademikere
Flere akademikere vender blikket mod en tilværelse som selvstændig efter endt uddannelse. Her en forelæsning tidligere i år i dansk på Institut for nordiske studier og sprogvidenskab, Københavns Universitet Amager. Foto:

En stigende andel af de universitetsstuderende vil hellere være selvstændige iværksættere end lønmodtagere, viser en ny undersøgelse.

Fra 2012 er andelen af universitetsstuderende, der finder det mere attraktivt at blive selvstændige iværksættere end lønmodtagere, steget fra 38 til 55 procent. Det viser en ny undersøgelse, som A-kassen for Selvstændige (ASE) har foretaget blandt 970 studerende fra forskellige universiteter.

Det skriver Politiken.

Andelen af studerende, der finder det sandsynligt, at de inden for de næste fem år vil starte en virksomhed, er i samme periode steget fra 34 til 49 procent, skriver avisen.

Hos Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) mener man, at det skyldes en kulturel forandring kombineret med øget fokus på iværksætteri på universiteterne.

»Tallene viser to ting. Det ene er, at de initiativer, der bliver taget på universiteterne, bærer frugt. Det andet er, at der er nogle studerende, som de senere år har fået større lyst til selv at starte op, fordi de har hørt, at det er en legal levevej,« siger direktør Karina Rothoff Brix fra CSE.

Vicedirektør for Erhvervsstyrelsens afdeling for Erhvervsudvikling og Internationale Forhold Anders Hoffmann er glad for stigningen:

»Vi er interesseret i dem med videregående uddannelse, fordi sandsynligheden for, at de skaber virksomheder, der har mulighed for at vokse sig store, er større. Årsagen til det, tror vi, er, at der simpelthen kan være mere vidensniveau i virksomheder startet af folk med en universitetsbaggrund«.

Ifølge Politiken viser tal fra Fonden for Entreprenørskab, at antallet af studerende, der deltager i entreprenørskabsfag på videregående uddannelser, er steget fra 7,8 procent i 2009 til 10,5 procent i 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen