Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Lillebror til Elon Musk: Mad er den næste revolution

24BUSKimbal-Musk-164558.jpg
Kimbal Musk, der her får en tår kaffe foran et af sine spisesteder, går for at være mere udadvendt end sin berømte storebror, Tesla-stifteren Elon Musk. Hans mission er bæredygtig mad som socialt samlingspunkt.

Kimbal Musk er mindst lige så passioneret som sin mere kendte bror, Tesla-stifteren Elon Musk. Men hans mission er mere jordnær: Han vil forandre verden med mad.

Pludselig lå han der. Nakken var brækket på en skiferie med familien. Med en stålplade i nakken og to måneder på langs til at tænke i havde Kimbal Musk i en alder af 38 et øjeblik af sjældent klarsyn.

Han genvandt førligheden, sagde op som chef for et tech­selskab og blev skilt fra sin kone. Og han besluttede, at madkultur skulle være dér, hvor han villle gøre en forskel. En rigtig forskel.

Med efternavnet Musk kan det ikke undre, at Kimbal brænder for sine overbevisninger. Hans langt mere kendte storebror er Elon Musk, den nærmest overmenne­skeligt energiske bagmand bag elbilproducenten Tesla og rumfartsselskabet SpaceX.

Begge er de ud af en familie, hvor trangen til at sætte i værk ligger i generne – i flere generationer.

Men hvor Kimbal ligesom Elon begyndte i den teknologiske løbebane – de stiftede netselskabet Zip2 sammen og blev dollarmillionærer på at sælge det – er det i kærligheden til at lave mad og til mad som samlingspunkt, at Kimba­l Musk har fundet sit kald.

I dag driver han spisesteder i flere amerikanske byer, der serverer lokale råvarer og er tænkt som lokale forsamlingssteder, hvor man gerne falder i snak med fremmede og deler maden.

Konceptet bygger på råvarer fra landmænd, som får hjælp til at skifte til økologi, og fra nyttehaver på skoler i specielt belastede by­områder, hvor børn lærer om sunde kostvaner.

Millionær som 25-årig

Det var sidstnævnte dimension, der dukkede op, da han lå der med brækket nakke og tænkte over livet.

Kimbal Musk har elsket at lave mad siden opvæksten i Sydafrika og efter flytningen til Canada og USA. Så da han og Elon stod som 25-26-årige og havde solgt Zip2 for over 300 mio. dollar – og aldrig behøvede arbejde igen – overlod han teknologien til Elon og gik på kokkeskole.

Her havde han sin anden store aha-oplevelse efter terrorangrebet 11. september 2001, da han som frivillig lavede mad til rednings­folkene ved World Trade Center.

»Det var egentlig min mening at vende tilbage til tech. Men at lave mad til redningsfolkene var så overvældende en følelse af sammenhold. På én gang det bedste og værste, der er sket for mig,« har han udtalt til britiske The Guardian.

Kort tid efter etablerede han sin første restaurant, The Kitchen.

Kimbal Musk har dog hverken glemt broderen eller techverdenen. Han sidder i bestyrelsen for både Tesla og SpaceX – og skulle der engang ske noget med Elon Musk, er Kimbal udpeget til at tage over.

»Jeg tror klart, at der er noget genetisk ved det,« sagde han sidste år i et interview med Denver Business Journal.

»Jeg er bare nødt til at lave noget, jeg brænder for.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen