Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

Libratone-stifter: Dansk audio bobler af gode ideer

10BUSTommy-Andersen3.jpg
Overskrift
Når tidligere CEO og medstifter af Libratone, Tommy Andersen, ser tilbage på det femårige væksteventyr med Libratone, er det med et smil på læben. De nye asiatiske ejere har i dag sat sig helt på Libratone, og Tommy Andersen bruger i øjeblikket al sin tid på at hjælpe andre danske iværksættere. Foto: Claus Bech
 

Danmark har både en stærk designmæssig og teknologisk tradition inden for audioudstyr. Den tror stifteren af Libratone, Tommy Andersen, vil manifestere sig inden for få år.

Et teknologispring kan knuse virksomheder – men det kan også være afsæt for et vækst-eventyr. Det ikke bare mener stifteren af højttalervirksomheden Libratone – det har han simpelthen oplevet.

Tommy Andersen stod sammen med to medstiftere bag det hypede Libratone-koncept, der blandt andet manifesterede sig i mobile højttalere målrettet smartphone-teknologi, og som sidste sommer endte med at blive afhændet til asiatiske investorer for et trecifret millionbeløb. Og den 48-årige serieinvestor er ikke specielt pessimistisk med hensyn til den danske audiobranche, der blandt andet indeholder en lang række højttalerproducenter. Tværtimod. Men det kræver, at producenterne griber den konvergens, Tommy Andersen i dag ser ske mellem udstyrsproducenter og indholdsleverandører.

Bang & Olufsen

»I dag er det ikke nok at have den bedst udseende og bedst lydende højttaler – du skal også kunne koble den sammen med spændende indhold fra eksempelvis Spotify, iTunes eller Deezer. I det spændingsfelt skabes der i øjeblikket mange nye spændende produkter, hvor lydudstyret får udvidede funktioner,« siger han og tilføjer:

»Seneste skud på den stamme er Amazons Ecco højttaler, som også er en personlig assistent i hjemmet. Dansk audio bobler af gode ideer, og jeg tror, vi snart ser en bølge af nye startups, som tager fat på disse nye muligheder.«

Stærk dansk tradition for god lyd

I Tommy Andersens optik skal man ikke undervurdere effekten af, at udlandet faktisk anser Danmark som et land, der har en stærk og spændende tradition for at kreere audioprodukter.

»Udlandet opfatter stadig på mange måder Danmark som »fødestedet« for moderne audio. Højttaleren og principperne bag den er dansk ingeniørkunst, når det er bedst,« siger han og tilføjer:

»Dansk audio har et godt ry, og mange vil gerne samarbejde med danske virksomheder. Koblet med en anden dansk styrkeposition – vores designtradition – står danske audiovirksomheder stærkt i bevidstheden i udlandet. Kan vi koble disse styrkepositioner tættere med indholdssiden i de kommende år, så har vi mulighed for at fastholde og udbygge vores position.« Og Tommy Andersen har om nogen noget at have sine holdninger i. Libratone fuldendte cirklen, da det gik fra startup til exit, og i den forbindelse forgyldte stiftertrioen. I forbindelse med projektstarten i 2009 gik de til ideen om at skabe et nyt, dansk højttalerkoncept uden at være ydmyge – de arbejdede bevidst ud fra en holdning om, at de skulle udnytte den nye teknologi, eksempelvis i form af smartphones og musikstreaming, til deres fordel.

10BUSTommy-Andersen3.jpg

»Vi tænkte: Vi kan gøre audioudstyr trådløst, mere brugervenligt, attraktivt for begge køn, bedre designet og dermed til en integreret del af hjemmets indretning – og så skulle købeoplevelsen ske i moderne, livsstilsorienterede butikker. Vi vidste, at hvis vi kunne få vores samlede »offering« til at indeholde de elementer, så ville vi stå med en rigtig god chance for succes,« siger han og tilføjer:

»Vi satsede derfor benhårdt på at udfordre alle de etablerede audiospillere på én gang ved at spille på disse elementer i vores branding, i vores produktprogram og vores salgskanaler. Strategien viste sig at være rigtigt tænkt.«

Stolt af at skabe en global spiller

De nye ejere har i dag sat sig helt på Libratone, og Tommy Andersen bruger p.t. en del af sin tid på at hjælpe andre danske startups i gang. Når han ser tilbage på det femårige eventyr med Libratone, er det med et smil på læben.

Danske højttalerproducenter - billede fra Hi-Fi Klubben

»Vores team var med til at definere og skabe et helt nyt marked for trådløse højttalere, som satte nye standarder for design, lydkvalitet og brugeroplevelse,« siger han og tilføjer:

»At en udenlandsk investorkreds derefter kunne se et endnu større potentiale i virksomheden og vil bruge den som springbræt til at skabe en global audiospiller gør mig stolt.«

03BUSaudiowise.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen