Berlingske Business
17:42

Leo Pharma siger nej til digitale elefanter

21BUSGitte-Aabo-143857.jpg
Gitte Aabo, koncernchef, Leo Pharma. Foto: Niels Ahlmann Olesen

I modsætning til Novo Nordisk og Lundbeck, der har indgået partnerskaber med it-giganten IBMs supercomputer IBM Watson, går medicinalkoncernen Leo Pharma sine egne vegne, når det gælder at analysere data ved hjælpe af kunstig intelligens.

Medicinalkoncerne Leo Pharma, der har specialiseret sig i behandling af hudsygdomme, går egne veje, når det gælder omstilling til en fremtid, hvor digital sundhed kommer til at spille en afgørende rolle.

En række virksomheder og myndigheder har valgt at indgå partnerskaber med store IT-giganter som IBM og Google for at kunne udnytte deres ekspertise inden for kunstig intelligens og maskinlæring.

Herhjemme indgik Novo Nordisk i december 2015 en partnerskabsaftale med IBM Watson, og i slutningen af januar i år fulgte Lundbeck trop med en lignende aftale med IBM.

Leo Pharma derimod har ingen planer om at indgå en partnerskabsaftale med én af de store digitale elefanter.

21BUSLeo-Innovation-110410.jpg

Selskabets innovationscenter, Leo Innovation Lab, har besluttet selv at indsamle data og hente den viden om kunstig intelligens og maskinlæring, der skal til for at udnytte informationerne, ind i virksomheden, blandt andet via samarbejder med Stanford University i USA.

»Når vi ikke har en aftale med IBM Watson, er det ikke fordi vi tror, at vi kan gøre alt selv. Vi har også brug for partnerskaber, og store spillere som IBM har spændende løsninger. Men det er en ressourcekrævende vej at gå, i hvert fald når man har vores størrelse. Og på det digitale område kan vi godt komme uden om de store etablerede spillere, selv om der ingen tvivl er om, at de er dygtige,« siger Gitte Aabo, adm. direktør i Leo Pharma.

Bus

Udviklingsløsninger skaber vindre

Ifølge Kristian Hart-Hansen, der er direktør i Leo Innovation Lab, arbejder ti ud af Leo Innovation Labs 65 medarbejdere i øjeblikket med at indsamle og sikre den data, Leo Innovation Lab, allerede nu indsamler via de apps, afdelingen har udviklet, og via andre kanaler.

»I fremtiden bliver det ikke det at kunne udvikle kunstig intelligens og maskinlæring, der bliver afgørende, for det bliver en commodity, som alle kan købe sig adgang til. Det er de løsninger, man udvikler, baseret på den unikke data, man har, der afgør vinderen,« siger Kristian Hart-Hansen.

Leo

Hos IBM Watson vil innovationschef Anders Quitzau ikke afsløre præcist, hvad IBM har talt med Leo Pharma om, men han er som udgangspunkt enig i, at kunstig intelligens og algoritmer i fremtiden vil blive hver mands eje, men mener, at IBM har andet af værdi at byde på.

»Vi har mange års erfaring og har investeret mange milliarder kroner i at udvikle en kunstig intelligens med sproglig forståelse, som, mener vi, er mere avanceret end det, man kan få andre steder. Samtidig kan vi tilbyde virksomhederne adgang til at kunne sammenligne deres egne data med vores store databaser med anonymiserede patientoplysninger og medicinsk faglitteratur,« siger Anders Quitzau.

Leo Pharma i Ballerup

IBM har gennem en årrække udviklet supercomputeren Watson, som på baggrund af avancerede algoritmer og avanceret sprogforståelse er i stand til at overskue og analysere store mængder data fra størstedelen af verden meget hurtigt. IBM har valgt at specialisere Watson inden for en række områder, heriblandt sundhed. Gennem samarbejdsaftaler og opkøb har fået IBM samlet anonymiseret sundhedsdata fra omkring 300 millioner patienter, ligesom IBM har adgang til medicinske tidsskrifter og litteratur overalt i verden.

Generelt arbejder mange af IBM Watson Health’s farmakunder, med at sammenligne egne data med Watsons enorme, anonymiserede  patientdatabase. Adgangen til disse data, er bl.a. en af de muligheder Lundbeck, har brugt som begrundelse for aftalen med IBM. Hvorvidt og i hvilket omfang IBM får mulighed for at tilføje virksomhedernes data til deres database, er helt op til virksomhederne. Det afhænger af lovgivningen og den konkrete aftale med virksomheden og kan ifølge Anders Quitzau variere fra at data holdes helt afskærmet fra IBM og til at dele data.

»Adgang til data er et uhyre følsomt og  vigtigt område.  De er nødvendige for at den kunstige intelligens, hele tiden kan blive klogere, de er en vigtig konkurrenceparamenter for virksomhederne, og så ikke mindst er det en grundlæggende præmis at man respekter patienter og borgeres rettigheder og ønsker. Alt det skal gerne gå op,« siger Anders Quitzau.

Markedet for digitale sundhedsløsninger er under kraftig udvikling. Flere konsulenthuse med speciale inden for område er enige om, at den årlige vækst i digitale sundhedsløsninger vil ligge på 21 pct. i gennemsnit om året de næste tre år. I 2020 ventes det globale marked for digitale sundhedsløsninger at runde hele 1.500 mia. Kr. Det viser blandt andet analyser fra det amerikanske konsulenthus Arthur D. Little og det tyske konsulentfirma Roland Berger.

Væksten vil især bliver trukket af sundhedsløsninger, der involverer smartphones og andre mobile platforme.

Ifølge konsulenthusene stiller det helt nye krav til medicinalvirksomhederne, der skal finde en måde at udnytte og få integreret de nye muligheder i deres forretning. Det vil kræve store strategiskifte og ændringer i virksomhederne i de kommende år, lyder vurderingen blandt andet i en analyse fra Arthur D. Little.

Gitte Aabo fra Leo Pharma ser også store forandringer på vej.

»Over de kommende år vil vi se nogle store forandringer på markedet. Interaktionen mellem læger og patienter vil ændre sig fundamentalt. De unge Millennials vil ikke acceptere lange ventetider og har en forventning om at kunne nå lægen online og stille spørgsmål 24/7 hjemmefra. Det gælder nok især kroniske sygdomme som f.eks. hudsygdomme,« siger Gitte Aabo.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen