Berlingske Business

Leman er klar til at svinge vestpå

Leman
Kilde: www.leman.dk

Den familieejede speditørvirksomhed har akkumuleret overskud de seneste år, som nu bliver brugt til en satsning i de engelsktalende verdensdele.

Lastbilerne med Leman-logoet har rullet lystigt derudad de seneste år. Den over 100 år gamle speditørvirksomhed, der i dag er udenlandsk ejet, har de seneste år skabt det ene overskud efter det andet, og det har nu medført grobund for at føre vækstplaner ud i livet.

Det kunne man blandt andet se i sidste uge, hvor Leman meddelte, at den har overtaget en mindre engelsk konkurrent, der hedder RSH Freight Master Limited. Med i købet følger et datterselskab, der opererer i Heathrow-lufthavnen ved London, og det er her, at købet afslører, hvilke strategiske overvejelser Leman-ledelsen har i baghovedet.

31BUSJesper-Riis-2.jpg

For med indtoget i Englands vigtigste lufthavn kan Leman slå to fluer med ét smæk. Den kan styrke sin britiske forretning, og den kan få bedre forbindelser til sit nordamerikanske ben, forklarer Lemans administrerende direktør Thomas Krøyer til Berlingske.

»Den vigtigste årsag er nok ambitionen om at ekspandere på sø- og luftsegmentet i Storbritannien. Her mangler vi en lokalitet i Heathrow. RSH har de relevante licenser og nogle interessante nicher, som kan supplere vores standardprodukt. Derfor var de interessante,« siger han og tilføjer:

»Derudover vil det samarbejde, vi har med vores amerikanske selskab, nyde godt af det. England udgør alt andet lige en del af det vigtige netværk over Atlanten. Vi kan gøre det endnu bedre i Nordamerika ved at være større i England, end vi er det i dag.«

BNY

Risikospredning

Det er selvsagt ikke unaturligt, at en transportbaseret virksomhed ser mod udlandet, når den overvejer at udvide forretningen. Leman er da også allerede stærkt repræsenteret og har datterselskaber i fem lande ud over i Danmark. Men den planlagte ekspansion bunder i mere. Den bunder i forretningsmæssig snusfornuft.

»Leman har historisk set været centreret omkring det danske selskab, og det danske selskab har gjort det godt, men fylder meget i bøgerne. Så vi har historisk været meget afhængige af, at det går godt i Danmark. Så det handler om risikospredning, men også om forretningsmæssige muligheder,« siger Thomas krøyer og tilføjer:

»Når vi bliver nødt til at kigge mere ud over grænserne, er England et naturligt fokusland. Det er i sig selv et kæmpemarked. Det har mange vigtige handelsruter, hvor vi ikke i dag spiller den store rolle.«

torm

Leman har i dag en koncernomsætning på omkring 1,8 milliarder kroner og har cirka 650 ansatte. Trods den flade makroøkonomiske konjunkturudvikling i finanskriseårene har speditørvirksomhedens moderselskab, Leman Holding A/S, år efter år kunnet levere pæne overskud. I 2014 lød det på knap 40 millioner kroner. Egenkapitalforrentningen var ni procent.

Prisen for det nye engelske opkøb er ikke offentliggjort, men det har næppe mere end skåret en mindre luns af den pengetank, som Leman med direktørens ord har fået opbygget de seneste år.

13busvækstkran.jpg

Derfor vil han heller ikke afvise, at der kan komme andre opkøb i fremtiden. Strategien er dog at forsøge at vokse organisk på de markeder, hvor speditør-virksomheden allerede er til stede, understreger Thomas Krøyer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen