Berlingske Business

Lego-pengetank køber sig ind i Fitness World

lego
Lego-pengetanken Kirkbi har netop overtaget en stor del af aktierne i Fitness World fra kapitalfonden FSN. Foto:

En af Danmarks største, private pengetanke, Lego-familliens Kirkbi, har købt aktiemajoriteten i Fitness World fra kapitalfonden FSN, der for bare to et halvt år siden købte sig ind i den hurtigtvoksende kæde.

Den stenrige Lego-familie har endnu engang åbnet for pengetanken Kirkbi og investeret i et dansk selskab. Denne gang er det Fitness World, som moderselskabet bag de populære klodser har kastet sig over. I en pressemeddelelse fortæller Kirkbi, at man har købt 64 pct. af aktierne i Fitness World, mens den tidligere ejer, kapitalfonden FSN, bibeholder den aktive kontrol med selskabet, da handlen er struktureret sådan, at Kirkbi kun køber preference-aktier.

»Det er positivt, at vi får en kapitalstærk medinvestor ind i selskabet, og dermed kan returnere penge til vores investorer. Det har været afgørende for os at være i stand til at bevare kontrollen i selskabet, så vi kan fortsætte den solide vækst i Danmark og vores internationale ekspansion,« siger Thomas Broe-Andersen, Partner i FSN Capital.

MERLIN-EXPANSION/

Kirkbi og FSN er ikke fremmede, for Kirkbi har tidligere købt sig ind i selskabet Huscompagniet, som også var ejet af FSN.

»Vi er glade for at få denne mulighed for at foretage en investering i Fitness World sammen med FSN Capital. Fitness World er et veldrevet selskab i en positiv udvikling, der genererer et stærkt cash flow. Kombinationen af at kunne opnå et forventet attraktivt risikojusteret afkast, mens den aktive ejerrolle fortsat udføres af FSN, passer os rigtig fint. Vi har tidligere gennemført en tilsvarende investering sammen med FSN og har gode erfaringer med samarbejdet,« siger Thomas Lau Schleicher, Chief Investment Officer i Kirkbi.

fitness wooooooorld

Fitness World blev i sin tid startet af Henrik Rossing, der dog solgte selskabet til FSN tilbage i april 2015. Det er betyder, at FSN har haft kontrollen i omkring to et halvt år, inden man nu altså sælger en stor bid videre til Kirkbi.

Fitness World er heller ikke det eneste danske selskab, som Kirkbi har investeret i. Ud over guldkalven Lego, så har Kirkbi også større aktieposter i ISS og Falck, ligesom man ejer en større position i det tyske Minimax Viking.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen