Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Landsholdsstjerne solgte sit hjertebarn og fortrød: Chefen fik et ultimatum

31BUSPix-Camilla-Andersen-S.jpg
Ejer af rejsebureau og tidl. håndbold­spiller Camilla Andersen er gæst hos podcast-vært Ane Cortzen. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Den tidligere håndboldspiller Camilla Andersen etablerede for 15 år siden sit eget rejsebureau, men måtte sælge det, da økonomien blev presset. I Business-podcasten »Succes Kriteriet« fortæller hun om at fortryde salget og købe virksomheden tilbage.

På trods af at Camilla Andersen ikke har rørt en håndbold i mere end et årti, har hun stadig rekorden i at have scoret flest mål for det kvindelige håndboldlandshold. Hun besluttede sig for at stoppe håndboldkarrieren til fordel for et liv som iværksætter, men selv om håndbolden er lagt på hylden, fylder sport stadig en stor del af Camilla Andersens hverdag. Hun ejer og driver nemlig rejsebureauet Travel Sense, som sælger sportsrejser. En branche, hun fik øjnene op for allerede som 21-årig.

»Jeg spillede i Tyskland, hvor min holdkammerat arbejdede i et charterbureau og havde en masse rejsekataloger, som hun delte ud. Vi sad og drømte os væk på busturene til udekampe, og jeg tænkte: »Jeg gad godt arbejde i et rejsebureau,« fortæller Camilla Andersen i ugens afsnit af podcasten »Succes Kriteriet«.

Da Camilla Andersen vendte tilbage til håndbold i Danmark, fik hun en elevplads i Rejsegalleriet, som dengang var ejet af Brian Laudrup. Siden da har hun arbejdet fuldtid med at sælge rejser – også mens hun spillede professionel håndbold på højt niveau.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

10BUSThorborg-Cortzen2-1105.jpg

Solgte af nød

Rejsegalleriet gik konkurs i 2001 og blev opkøbt, men den nye ejer så ikke potentialet i sportsrejser. Derfor stiftede Camilla Andersen Travel Sense sammen med kollegaen Henrik Elmholt, der blev administrerende direktør. Samme år begyndte hun også i en ny håndboldklub, og de næste år brugte hun meget tid på at pendle fra det ene job til det andet.

»Jeg kom på kontrakt i Slagelse hos Anja Andersen. Hun var ikke vild med, at jeg havde håndbolden som en bibeskæftigelse, men hun gik med til mine betingelser, så jeg kunne spille og arbejde,« fortæller hun.

26BUSPix-Hj-rnekontoret-102.jpg

Kombinationen af håndboldkarriere og fuldtidsjob gav ikke megen fritid, og Camilla Andersen endte med at sige farvel til håndbolden i 2005. Fem år efter blev Travel Sense solgt til rejsemastodonten TUI, der betalte et hemmeligt beløb for virksomheden. Et salg der skete, med Camilla Andersens egne ord, mere af nød end af lyst. Virksomheden var kommet i likviditetsproblemer med VM i Sydafrika efter et stort indkøb af fodboldbilletter, flybilletter og hotelværelser, som de ikke kunne få solgt.

»Vi brændte nallerne rigtigt meget. Vi regnede med, at der ville komme mange danskere til Sydafrika, men pressen skrev meget om, hvor farligt det var at tage dertil, og vi fik ikke den efterspørgsel, vi havde håbet på,« forklarer hun.

Fortrød og købte virksomheden tilbage

Efter salget blev Camilla Andersen administrerende direktør i Travel Sense, men det gik hurtigt op for hende, at hun ikke trivedes med at være den lille fisk i en stor sø. Som en del af en stor børsnoteret virksomhed skulle hun indordne sig under reglerne.

»Eksempelvis måtte jeg ikke udvikle min egen hjemmeside uden en tekniker fra moderselskabet, og nogle gange kunne der være to års ventetid. Jeg tænkte: »Det her kan jeg ikke,« fortæller hun.

Christiane Schaumburg Müller

Camilla Andersen gav derfor sin chef i TUI et ultimatum: Enten solgte han Travel Sense tilbage til hende, og ellers måtte han se sig om efter en ny direktør. Efter otte måneders forhandling købte hun i 2014 sin virksomhed tilbage sammen med den tidligere Brøndby-spiller Allan Ravn. Ham købte hun ud i foråret, og i dag sidder hun som administrerende direktør og driver for første gang i 15 år virksomheden selv. Selv om Camilla Andersen med egne ord kun kigger to-tre år ud i fremtiden, er planerne ambitiøse for virksomheden, der sidste regnskabsår havde et mindre overskud på 113.114 kr.

»Vi skal tjene langt, langt flere penge, end vi har gjort indtil nu. Sporten udgør i dag kun 20 procent af omsætningen. Det store vækst­potentiale ligger i virksomhedsrejser.«

26BUSPodcast-101056.jpg

Andre medvirkende

Denne uges business-angel er formanden for netværket NordicBan og WhiteAway-stifteren Esben Gadsbøll, der leder efter startups inden for e-handel og sociale medier. Han går gerne tidligt ind i virksomheden og investerer gerne sammen med andre business-angels.

Til slut i »Succes Kriteriet« giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit er det forbrugerøkonom Ann Lehmann Ericsen, som rådgiver om, hvordan man bedst indretter sin privatøkonomi til op- og ned­turene ved livet som iværksætter.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen