Berlingske Business

Landsby for iværksættere er en succesfabrik

16BUSnabby-Founders-House.jpg
Overskrift
Founders House ligger i Njalsgade 19D 2300 København S. Her er det Anders Vesterborg og Anna Nyboe fra Nabby - der laver babyalarm der spiller sammen med smartphone. Foto:
16BUSvindmaaler-Founders-Ho.jpg
Overskrift
Founders House ligger i Njalsgade 19D 2300 København S. Her er det fra v. Helder Almeida, Juan Munoz og Andreas Malle fra Vaavud der laver vindmålere på kan sætte på din smartphone. Foto:
 
 

Iværksætterkometer vokser sig store i Startup Village på Islands Brygge i København.

Når man bevæger sig rundt mellem de gamle industribygninger på Islands Brygge, er der ingen tvivl om, at man er havnet midt i et specielt område. I de fire husnumre fra Njalsgade 17 til 23 støder man på et yogacenter, en italiensk restaurant og over 40 vidt forskellige iværksættervirksomheder.

Lige fra den verdenskendte vin-app Vivino til den lille producent af vindmålere Vaavud har de placeret sig her i den lille klynge af bygninger på Njalsgade på Amager. Direktør for kontorfællesskabet Founders House Zenia Francker byder velkommen og viser rundt i huset, som bare på to etager rummer ikke mindre end 26 små iværksættervirksomheder.

Founders House i nummer 19 er et kreativt fællesskab af IT-iværksættere, som har placeret sine små virksomheder lige op ad hinanden i et kontorfællesskab, hvor der tænkes store ideer. Når ideen skal afprøves, er naboen ikke længere end et par meter væk og kan give konstruktiv kritik.

16BUSVivino.jpg

København skal være iværksættermekka

Zenia Francker forklarer, hvorfor København har brug for Startup Village og Founders House med branding og samarbejde, da hun bliver spurgt, hvad der er det vigtigste, Startup Village kan bidrage med.

»Helt klart sparring. Her i Startup Village begynder du aldrig helt fra nul. Du er omgivet af folk, der er lige så ambitiøse som dig selv, og de vil gerne hjælpe andre startups,« siger Zenia Francker.

Hun er overbevist om at det simple faktum, at man er så fysisk tæt på hinanden og møder andre virksomheder på trappen, i Brugsen og på den lokale café, medfører, at man får et netværk med mennesker, der deler ens passion for at etablere virksomhed.

Startup Village skal ifølge Zenia Francker fungere som et uformelt fællesskab, hvor bare det at skabe netværk kan hjælpe nye virksomheder med at få en kortere vej til investorer eller til at komme skridtet videre med deres iværksætterprojekter på andre måder. Men det handler også om, at der er skarp konkurrence med andre skandinaviske lande om at tiltrække investorer og få den mest kvalificerede arbejdskraft til den blomstrende danske startup-scene.

»Startup Village er også et branding-projekt i forhold til udlandet. Vi skal vise, at alting ikke sker i Stockholm og Helsinki, som er byer, vi naturligt måler os op imod,« siger Zenia Francker.

 

Store og små hjælper hinanden

Der er meget forskellige virksomheder i Startup Village. Den største med 70 ansatte er Autobutler, som har et værktøj, der sammenligner bilværksteder. Planday, som Berlingske besøgte tirsdag, har 53, og Vivino i nummer 19 har 40 ansatte. De er veletablerede virksomheder, der kan dele ud af deres erfaringer, men i den grad også har meget at lære.

I den anden grøft er nogle af de spirende iværksættere, der sidder i kontorfællesskaberne Founders House og Bricks. Her er små IT-iværksættere som Nabby og Vaavud, som måske først lige er begyndt at sende et produkt på markedet, eller som bare har en god idé og mangler hele det setup, en virksomhed kræver.

Her udvikler man sin idé i et fælleskab, hvor der hele tiden er sparringspartnere, og hvor kreative hjerner fra andre steder kan give sine indspark til, hvordan dit produkt kan gøres til noget, som millionvis af mennesker vil bruge penge på.

ww

Investorer sidder få meter væk

Som en del af Startup Village har man de seks investeringsfonde Creandum, Northzone, Seed Capital, Sunstone, Northcap og Vækstfonden til at sidde i huset.

Det er et uvurderligt redskab for IT-iværksætterne, at de altså kan gå tyve skridt til den nærmeste fond og fremlægge deres idé for nogen, der har penge til at investere i et projekt, hvis bare idé og forretningsmodel er god nok.

Founders House har på kreativ vis også tænkt på de virksomheder, der får afvist en idé hos investorerne. Et lille rum for enden af et af de åbne kontorlandskaber er indrettet med rødt skumgummi på væggene og er vært for frustrerede iværksættere. Her er der boksebold og totalt lydisoleret, så man kan råbe og slå frustrationerne ud.

Ifølge Zenia Francker er ingen af virksomhederne ret længe derinde. For her på Njalsgade går det stærkt, og iværksætterne arbejder målrettet og i mange timer ad gangen. De brænder for deres ideer, og de nøjes ikke med at drømme.

Her fødes måske fremtidens Just Eat eller Endomondo. Rammerne er i hvert tilfælde på plads.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen