Berlingske Business

Kun hver fjerde dansker drømmer om egen virksomhed

Kun hver fjerde dansker drømmer om egen virksomhed - 1
Tre ud af fire danskere foretrækker iflg. en ny undersøgelse et liv som lønmodtager, og det er langt flere end i andre lande. Arkivfoto: Brian Bergmann Foto:

Selv hvis den helt rigtige forretningsidé landede i skødet på en dansker, vil det kun i få tilfælde resultere i en ny virksomhed. Danskere er mindre villige til at kvitte jobbet og springe ud som iværksættere end borgere i andre lande.

Alle succesfulde virksomheder er startet i det små. Selv gigantvirksomheder som Lego, Mærsk og Novo er i sin tid begyndt som små spæde virksomheder af få driftige mennesker.

Skal det danske landkort i fremtiden være prydet med nye store succesfulde virksomheder, afhænger det af nutidens iværksætteres evne til at tage skridtet og plante frø, der kan gro og blive til fremtidens erhvervssucceser.

Problemet er bare, at danskerne sidder solidt plantet i deres sikre og velbetalte lønmodtagerjob og langtfra har ambitionerne om at etablere egen virksomhed.

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at danskerne i mindre grad end i lande som Sverige, Tyskland, Polen, USA og Kina er villige til at sige deres faste job op, hvis de har en god idé til en virksomhed.

I undersøgelsen har kun 24 procent af danskerne svaret, at det er meget eller overvejende sandsynligt, at de vil sige deres job op og starte egen virksomhed, hvis de har en idé til en ny virksomhed, som de selv tror kan blive en stor succes.

Til sammenligning ville 32 procent af svenskerne gå efter den gode idé, og i Kina er det hele 94 pct., der tør tage skridtet og blive selvstændig.

Med andre ord er danskerne altså ikke villige til at satse butikken og starte egen virksomhed, selv om de tror på idéen.

Det vækker bekymring hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Chefkonsulent Ulla Brandt mener, det er bekymrende, at ikke flere danskere tør tage springet ud i iværksætteri.

»Alle de succeshistorier, vi kender, handler om folk, der startede som iværksættere. Der er selvfølgelig mange, der giver op eller ikke lykkes med det, men de, der har succes, kan virkelig generere noget vækst i samfundet. Og det er det, alle sukker efter,« siger Ulla Brandt.

Udpræget lønmodtagerkultur

Ifølge Christian Vintergaard, administrerende direktør i Fonden for Entreprenørskab, er der flere grunde til, at danskerne ikke er villige til at tage chancen.

»Danmark har historisk set ikke været et land, hvor iværksætteri har været en prestigefyldt karriere. Man har gået i skole i mange år og efterfølgende fået et job i en stor organisation eller i den offentlige sektor. Dét at starte egen virksomhed har mest været forbeholdt håndværksindustrien. Vi er opdraget til at være lønmodtagere,« siger Christian Vintergaard.

Han understreger samtidig, at danskerne er bange for at miste deres personlige indtægt. Danskerne er ikke villige til at løbe den risiko, det er at starte egen virksomhed. Mangel på ressourcer er også en faktor.

De færreste danskere har penge nok på bankkontoen til at finansiere en ny virksomhed, og derfor kræver det tålmodighed at skaffe den finansiering, der kræves.

Christian Vintergaard påpeger også, at danskerne ikke tror på deres egne evner. I flere tidligere undersøgelser, blandt andet den internationale GEM-rapport, der hvert år tager temperaturen på iværksætterlysten i en lang række lande verden over, mener kun 31 procent af danskerne, at de har de evner, der skal til for at blive iværksættere. I USA er procentdelen helt oppe på 56.

Iværksætteri på skoleskemaet

Hvis flere skal have lyst til at iværksætte, skal der ifølge både Ulla Brandt og Christian Vintergaard oplyses om iværksætteri gennem uddannelse.

»Vi vil have det på skoleskemaet, så uddannelserne fokuserer mere på iværksætteri, uanset hvilket studie du har valgt. Det er noget dybt indgroet i vores måde at tænke på, og derfor skal det tænkes ind i uddannelserne. Måske endda allerede i folkeskolen,« siger Ulla Brandt.

Christian Vintergaard, der som direktør for Fonden for Entreprenørskab har til opgave at fremme iværksætterkulturen i det danske uddannelsessystem peger på, at man i Danmark nu har fået øjnene op for, at man skal uddanne folk til at skabe deres eget arbejde.

»Det er først inden for de seneste fem år, man er begyndt at få øjnene op for, at unge helt ned i folkeskolen skal se iværksætteri som en reel karrieremulighed. I USA har man i mange år lige så meget trænet unge til at se sig selv som iværksættere som at se sig selv som en del af det eksisterende arbejdsmarked. Det er meget afgørende for, hvilke karrieremæssige valg, man træffer,« siger Christian Vintergaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen