Berlingske Business
10:32Efter regulær mareridtsuge: Sydafrikansk selskab stiger igen 

Kontorfællesskab med en kant

07BUSDigitale-nomader2.jpg
Republikkens stifter og chef, Emil Steglich-Petersen. Foto: Christian Liliendahl

Filosofien i kontorfællesskabet Republikken er klar. Det handler om samarbejde, erfaringsudveksling og om at dele kunder.

I Republikkens lokaler på Vesterbrogade i København er det centrale ikke de seneste smarte designermøbler. Tværtimod. Her er det ikke omgivelserne, der er omdrejningspunktet – det er produktet og menneskerne derimod.

Lokalernes industrielle look, der er præget af såvel metaludluftningsrør i loftet og sammenfiltrede ledninger på væggene, må man bare tage med. Og det ser ikke ud til at skræmme folk væk. Kontorfællesskabet Republikken har nu knap ti år på bagen, og i dag huser det over 100 selvstændige, der arbejder i større og mindre kontorer, i klynger og i Republikkens café-område. Nogle i længere tid – andre blot på dagsleje-basis.

07BUSDigitale-nomader.jpg

Idémanden og chefen for Republikken er Emil Steglich-Petersen. Han betegner Republikken som et »coworking space«, og det ikke uden årsag. Konceptets omdrejningspunkt er nemlig samarbejde.

»Lidt firkantet sagt, så handler det om, at man får mere med herfra, end man kommer med. Det er en helt central ting, at man arbejder sammen her. Man deler viden, man deler kunder, man giver hinanden inspiration. Det hele skal ses i lyset af, at man som selvstændig sidder med mange forskellige udfordringer – og dem er der altså allerede nogle, som har prøvet kræfter med. De kan hjælpe én,« siger han.

25BUSVaekst---Jakob-kesje.jpg

Klientellet på Republikken er forskelligartet. Aldersmæssigt er det typisk folk i 30erne, der holder til her. Der er på den ene side iværksættere med en idé, som skal løbes i gang. Der er på den anden side de mere etablerede forretninger. Emil Steglich-Petersen vurderer, at til forskel fra andre kontorfællesskaber, som eksempelvis Founders House, så er Republikken mere personorienteret.

»Vi er nok mere orienteret mod personen, mens mere startup-orienterede fællesskaber har firmaet som omdrejningspunktet. De taler om skalering og exitstrategier – det er ikke nødvendigvis så centralt for en grafiker, der arbejder herfra. Men når det er sagt, så er der også lighedstegn. Det handler i høj grad om produktudvikling,« siger han.

pix-dnaaa

I det nye år satser Republikken på et nyt initiativ, der handler om kurser, der er relevante for iværksættere og selvstændige. Det handler blandt andet om at sætte fokus på emner som crowdfunding, smartphone-apps og mulighederne i mere fysiske produktionsmetoder som eksempelvis laserskæring.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen