Berlingske Business

Køkkenkonge klar til kamp

Køkken
De danske køkkenproducenter kan se frem til at knokle endnu hårdere de kommende år. To af Europas største producenter har set sig lun på danskernes store forbrug af køkkener og gør klar til en offensiv. Foto:

Danmarks største køkkenkæde er ydmyg over for udsigten til øget international konkurrence og har gearet sig til et hårdt marked.

Der er udsigt til øget konkurrence fra store europæiske køkkenproducenter på det danske marked. Udmeldingerne fra Schmidt og Häcker om at ville ind på det danske marked kommer i kølvandet på en årrække, hvor salgstallene i den danske køkkenbranche har været svage, og en lang række selskaber har bakset med røde tal på bundlinjen.

På trods af det noget triste scenarie er administrerende direktør for Nobia Danmark, Lars Bay Smidt, ikke overrasket over, at udenlandske aktører nu vil rykke ind i de danske køkkener.»Danmark er det land i verden, hvor forbrug i køkkener og køkkenudstyr er størst pr. indbygger. Danskerne bruger generelt rigtig mange penge på boligindretning. Så det er forståeligt nok, at de gerne vil forsøge sig her,« siger Lars Bay Smidt.Han står i spidsen for to af landets største og mest kendte køkkenmærker HTH Køkkener og Invita Køkkener samt Unoform, der alle tre er en del af Nobia Danmark A/S, som indgår i den svenske koncern Nobia AB.I Skandinavien er HTH det førende køkkenmærke med flere end 75.000 solgte køkkener om året, og med et prisniveau i midtersegmentet vil HTH med stor sandsynlighed være i direkte konkurrence med de udenlandske konkurrenter.»Vi vægter altid konkurrence med en vis form for ydmyghed. Disse to selskaber er dygtige. De kan sælge, og vi vil selvfølgelig se dem nøje an. Men vi føler os forberedt, for vi har gearet vores butikker, retail og produktion til et hårdere marked gennem de seneste år, og så kender vi selvfølgelig til konkurrencen fra IKEA,« forklarer han.Han har i en årrække arbejdet med at skærpe forretningen. Allerede i 2006, mens der stadig var store vækstrater i branchen, investerede Nobia massivt i automatisering i produktionen. Desuden har køkkenkoncernen slået to fabrikker sammen og producerer nu både HTHs og Invitas køkkener på en stor fabrik i Ølgod i det vestlige Jylland.Netop det er ifølge ham opskriften på succes i køkkenbranchen. Løber man regnskaberne i gennem for de 31 virksomheder i Berlingske Researchs analyse, er det særligt de større selskaber, der har klaret sig fornuftigt de seneste år.

Færre om 24 måneder

Lars Bay Smidt peger på, at de store spillere i markedet har formået at rationalisere og skære til i tide. De mindre producenter har ikke i samme grad haft mulighed for at rationalisere. Derfor forudser han en konsolidering de kommende år, som ikke bliver mindre i takt med, at større selskaber rykker ind i markedet.

»Inden for de næste 24 måneder vil antallet af producenter falde,« vurderer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen