Berlingske Business

Kassekreditten skaber vækst hos Sleeknote

05BUSSleeknote-1.jpg
Overskud er ikke det vigtigste nøgletal for Sleek-notes stiftere, det er væksten derimod. Fra venstre Mogens Møller, Asger Eriksen, Daniel Sørensen, Patrick Moog og Emil Kristensen. Fotos: Henning Bagger

Vækst og konceptudvikling kan sagtens lade sig gøre uden store kapital-indsprøjtninger. Det mener Mogens Møller fra marketingvirksomheden Sleeknote. I stedet handler det om timing og en grundig undersøgelse af markedets efterspørgsel.

Kapitalfonde, business angels og investorer er det store samtaleemne i det danske iværksættermiljø i øjeblikket. Det er omdrejningspunktet for alt fra diverse konkurrencer og seminarer til underholdningsprogrammet »Løvens Hule« på DR.

Men det kan også lade sig gøre at udvikle og vokse uden hjælp fra investorer.

Det er Sleeknote et godt eksempel på. På to år er det lykkedes virksomheden at udvikle et digitalt markedsføringsværktøj, skaffe godt 600 betalende kunder og ansætte syv fuldtidsansatte.

Alt sammen ved at investere hver gang der var plus på kontoen.

Ifølge administrerende direktør Mogens Møller handler det om at bruge sund fornuft og være bevidst om, hvornår man takker ja til en investering.

»Det handler om at bruge pengene til at skalere og ikke til at blive klar til at skalere. Med flere penge på et tidligt stadie risikerer man ofte bare at få flere udgifter,« siger Mogens Møller.

Toke Kruse

Den 30-årige stifter og direktør har en baggrund som selvstændig konsulent og har blandt andet hjulpet rejsebureauet Højmark Rejser med at forøge tilmeldingen til deres nyhedsbrev.

Den opgave skulle vise sig at blive det tidlige stadie til Sleeknote. I samarbejde med fire andre har Mogens Møller udviklet en digital tilmeldingsboks, der popper op på virksomhedens hjemmeside eventuelt kombineret med en konkurrence med mulighed for at vinde en præmie, hvis kunden tilmelder sig nyhedsbrevet.

Klar i foråret 2013

Konceptet var en succes for rejsebureauet, der fik ni gange så mange daglige tilmeldinger, og på en uge oplevede Mogens Møller at få 80 henvendelser fra andre virksomheder, som var interesserede i konceptet.

»Jeg har nok en ret entreprenant ånd, og her var et hul i markedet, jeg simpelthen ikke kunne overse,« siger Mogens Møller.

Han gik derfor i gang med at undersøge markedet for en potentiel efterspørgsel, allerede inden produktet fandtes.

Troels

Han overtalte således blandt andre Jysk og Coolstuff til at være med til at videreudvikle og tilpasse værktøjet, og i foråret 2013 var holdet bag Sleeknote klar til at lancere deres første løsning.

»Opgaven går ud på at være tilpas aggressiv, uden at folk bliver skræmt. Nyhedsbreve og tilmeldingsbokse er ekstremt værdifulde for webshops, men bliver tit opfattet som irriterende elementer for de besøgende. Det er vi klar over, og derfor er vores mission at udvikle Sleeknote, så de besøgende samtidigt oplever dem som en hjælp og et positivt element,« siger Mogens Møller.

Trinvis opskalering

Efter lanceringen satte Sleeknote et mål om at opskalere konceptet. Det hele skulle gøres manuelt, og Mogens Møller vurderede derfor, at 50 virksomhedskunder var maksimum for, hvad Sleeknote kunne tage ind.

Virksomhederne betaler et månedligt kontingent for Sleeknotes værktøj, og de 50 kunder var nok til at kunne betale stifternes løn i løbet af et halvt år.

iværksætteri

Sleeknote har siden da ansat og investeret løbende – hver gang der har været overskud på kontoen og ellers ved at hæve kassekreditten.

I dag har virksomheden knap 600 kunder og syv fuldtidsansatte. Samtidig har flere forskellige kapitalfonde vist stor interesse for den unge virksomhed.

Mogens Møller er ikke modstander af kapitalfonde og kan sagtens forestille sig at afgive noget af virksomheden på et tidspunkt. Men ikke før pengene virkeligt er afgørende for virksomhedens udvikling. Og ikke før investeringen i hvert fald giver sig selv dobbelt igen.

»Med en tidlig investering havde vi bare siddet i nogle større lokaler med nogle pænere møbler. Lige nu kan jeg faktisk ikke se, hvad vi skulle brug en pludselig stor investering til,« siger Mogens Møller, men lægger heller ikke skjul på, at Sleeknote ikke svømmer i penge.

Ambitioner i udlandet

Han er ikke bange for, at virksomheden pludselig bliver overhalet af en konkurrent med en stor investering, men er meget bevidst om, at Sleeknote skal blive ved med at udvikle sig. Her er mentoren Peter Mühlmann fra Trustpilot indimellem med til at sparke udviklingen op i gear, forklarer Mogens Møller. Han har mødt Peter Mühlmann gennem sit netværk og mødes med ham jævnligt for at få sparring og vejledning.

17BUSMartin-Lavlund.jpg

I løbet af det næste år planlægger Sleek-note at udvide til udenlandske markeder, og så bliver det nødvendigt at investere i salgsudvikling.

I begyndelsen af det nye år skulle Sleek-note gerne kunne ansætte to fuldtidsansatte og to på deltid til at sparke det udenlandske salg i gang, og da kan det være, at stifterne bliver nødt til at afgive dele af ejerskabet og takke ja til en investering.

Men ikke før.

»Så længe det ikke er hæmmende for vores vækst, er det ikke noget problem, at vi er lidt vestjyske,« siger Mogens Møller, der for øvrigt har mødt sin ene medstifter i folkeskolen hjemme i Holstebro.

15busPix-bagside-LarsNielse.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen