Berlingske Business

Kapitalfonde køber vildt op i Danmark

aaa
Foto:

Kapitalfondene kaster sig frådende over danske virksomheder, og for første gang er tempoet nu højere end i de boomende år op til finanskrisen. Det skriver Finans.

Mens opkøb af 35 virksomheder om året i 2006 og 2007 etablerede kapitalfondene som en ny magtfaktor i dansk erhvervsliv og udløste en højrøstet offentlig debat, så er fondene efter en række matte år nu tilbage på et endnu højere aktivitetsniveau.

I 2015 blev hele 40 danske virksomheder opkøbt af kapitalfonde, viser en analyse fra DVCA, kapital- og venturefondenes brancheforening.

- Flere virksomheder bliver kapitalfondsejet, og 2015 var et nyt rekordår med investeringer på 36,5 mia. kr. Ser man på de seneste to år, så har kapitalfondene investeret 68,5 mia. kr. Det siger noget om, hvor stor en rolle de spiller, siger Jannick Nytoft, adm. direktør i DVCA.

Forklaringen på den stigende aktivitet skal bl.a. findes i, at de har lært af deres erfaringer.

- De store fonde som f.eks. EQT og Axcel har været igennem mange transaktioner og har fået et så stort erfaringsgrundlag, at de i dag er langt bedre til at udvikle virksomheder. Derfor ser vi også eksempler på, at de er villige til at betale en høj pris for den rigtige virksomhed, siger Robert Spliid, ekstern lektor på CBS til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen