Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kan Anders lave en Airbnb på milliardstor mødebranche?

En dansk forretning, der formidler mødelokaler, kan blive et veritabelt væksteventyr. Det kan også blive en fiasko og resultere i en bristet drøm hos direktør og medstifter Anders Boelskifte Mogensen og de øvrige medstiftere. Det ved de, men forsøger alligevel.


Anders Boelskifte Mogensen insisterer på at vise sine gæster rundt.

»Vi bliver nødt til lige at se virksomheden, inden vi går i gang med at snakke,« siger han.

Fra et kontor på femte sal i midtbyen, som det hedder i Aarhus, forsøger den 39-årige østjyde og 15 ansatte at skabe et slags mødelokalernes Airbnb, hvor professionelle og private kan sætte deres lokaler til udbud via en digital platform. Brugerne - lige nu forretningskunder - kan så booke dem i et bestemt tidsrum på sitet Gaest.com.

Som så mange andre platforme tager selskabet et cut på hen mod 20 procent fra udlejer, imens lejer pålægges tre-seks procents gebyr, der blandt andet betaler en forsikring.

Indtil videre har selskabet 3.000 lokaler til leje i Danmark, Norge, Sverige og England. Det er det danske og svenske marked, der lige nu går bedst, men snart vil man også kunne leje lokaler i storbyer som Moskva, Dubai og Mexico City gennem den danske tjeneste.

Derfor har Anders Boelskifte Mogensen også travlt. Med at bruge penge, finde personale, tage til konferencer og ja håndtere det, at virksomheden på det seneste har fået en del opmærksomhed for at vinde Berlingske Business Boost. Nu følger mange virksomheden for at se, hvordan det går. Om ekspansionen lykkes eller konkurrenter knuser drømmen.

»Nu hvor vi har bevist vores forretningsmodel i et dansk marked skal vi hurtigt have hul på nogle store markeder for at få den fornødne volumen. Det er rent scale or die,« siger Gaest-direktøren med reference til en kommentar, serieiværksætteren Morten Strunge (Winefamly, Onfone, Mofibo) kom med, da Gaest.com skulle præsentere deres idé.

 

Selskabet har allerede høstet eksterne investeringer på over ti millioner kroner, men det er langt fra nok.

Når Anders Boelskifte Mogensen er færdig med at bruge de første millioner, skal han overbevise investorer om at poste nye midler i Gaest.com, der åndes i nakken af israelske og tyske konkurrenter. Tidligere i år købte Gaest deres svenske konkurrent Bokarum.com med henblik på at cementere sig som Nordens største.

»Lige hænger udgifter og indtægter ikke sammen. Vi kommer også til at skulle bruge mere kapital på et senere tidspunkt,« siger han.

Ifølge det seneste regnskab blev der brugt 2,7 millioner kroner i løn, hvilket ligger markant over det, der kommer i kassen endnu. Selv får Anders Boelskifte ingen prangende løn, men han knokler for at få det til at blive en succes, som han siger. Man skal ikke have ondt af ham, men livet som iværksætter er ifølge ham ikke så glamourøst, som det bliver gjort i TV-programmer som Løvens Hule eller for den sags skyld Berlingske Business Boost.

Han peger på, at det kun er én procent af virksomhederne, der rent faktisk vokser sig store og er i live fem år efter.

»»Når man som iværksætter fortæller, om hvor stort det kan blive med milliardpotentiale og det hele, står det i kontrast til der, hvor man over en øl siger til kollegaerne: Det er godt nok hårdt det her,« siger han

På rundturen deler Anders Boelskifte Mogensen virksomheden op i to. Den tekniske og kommercielle del.

Artiklen fortsætter under billedet
jeve Gaest.com2
Gaest.coms IT-afdeling, hvor en programmører arbejder på at få platformen gjort bedre. Foto : Ida Munch

Han ikke selv i tvivl om, at han hører til hos sælgerne, erklærer han, imens han lægger en hånd på brystkassen. Så simpelt kan han ikke fortælle om sit ophav, der hænger noget mere snørklet sammen.

Præsidentkandidatens mand

Anders Boelskifte Mogensen angiver Aarhus som fødeby, men opvæksten de ti første leveår var i Nigeria, hvor forældrene arbejdede for en NGO. Det var også i den afrikanske stormagt, at Anders Mogensen fik den hidtil mest prominente kunde til sin første virksomhed konsulenthuset Seismonaut.

I 2010 mødte den 68-årige præsidentkandidat Atiku Abubakar den danske iværksætter til et arrangement i privat regi, forbløffet over danskerens evne til at tale det lokale sprog, spørger politikeren ham ind til, hvad han laver.

Artiklen fortsætter under billedet
NIGERIA-ELECTIONS/
Den tidligere nigerianske vicepræsident Atiku Abubakar taler som præsidentkandidat ved en tale til det regerende partis kongres i hovedbyen Abuja, 13. januar 2011. I valgkampen er det danske selskab Seismonaut, der rådgiver om den digitale indsats for at gafle vælgere til Atiku Abubakar, der stod over for den senere præsident Jonathan Goodluck. REUTERS/Afolabi Sotunde(NIGERIA - Tags: POLITICS ELECTIONS) Foto : AFOLABI SOTUNDE

Efter at have præsenteret sig som konsulent ender det med, at Seismonaut skal levere rådgivning om digitale medier i valgkampen.

»Det var en helt vild historie,« siger Anders Mogensen i dag.

Atiku tabte ganske vist valgkampen, men konsulenthuset Seismonaut lever i bedste velgående i dag. Appetitten på Afrika førte til etableringen af en hotelkæde i Nigeria, der i dag beskæftiger 60 mand og er en rigtig »god forretning« ifølge Anders Mogensen.

Det tror han og iagttagere også på, at Gaest.com kan blive. Målet er en vækst på 25-30 procent om måneden. Indtil videre beløber transaktionerne på platformen sig ganske vist kun til 1,5 millioner kroner i år, der er selskabets første på markedet.

Med tallene in mente kan det også for udenforstående virke langt til, at virksomheden bliver til en god forretning, erkender Anders Boelskifte Mogensen.

Det det handler om lige nu er ikke at tjene penge men at udvikle Gaest.com til at være den teknologisk mest avancerede mødeplatform i verden og få den markedsført til de 100 største byer i verden, forklarer Anders Boelskifte Mogensen.

Men selskabet lukrerer nemlig på flere tendenser. I 2050 vil 66 procent af verdens befolkning bo i byområder. Især i de største byer betyder det, at kvadratmeterprisen vokser, og derfor kan selskaber ikke bare have et møderum til at stå ubrugt hen.

Omvendt vil folks stadig løsere tilknytning til store virksomheder gøre, at flere har behov lokaler at mødes i, lyder vurderingen fra Anders Boelskifte Mogensen. Et af mødelokalerne i Gaest.coms hovedkvarter udlejes på platformen og betaler tæt på 20 procent af virksomhedens samlede husleje, fortæller han for at illustrere den pointe.

Artiklen fortsætter under billedet
jeve Gaest.com
Anders Boelskifte Mogensen kommer egentligt fra Aarhus, men har boet en stor del af sit liv i Afrika nærmere bestemt Nigeria, hvor han har stiftet en hotelkæde i Ajuba. Foto : Ida Munch

At øge belægningen på ting, vi ikke bruger hele tiden, er allerede kendt fra Uber og Airbnb. Tjenesterne ser et økonomisk potentiale i at formidle bilen, der holder stille, bygningen, der ikke beboes.

Derudover gør prisen på mødelokaler det til en forretning med mulighed for høje marginer.

»Der er en anden prislogik. En firetimers udlejning til et møde kan ofte indbringe det samme som to-tre overnatninger solgt på Airbnb,« siger han.

Hypotetisk set vil et lokale på 30 kvadratmeter i en storby således kunne høste mere end halvanden million årligt, hvis det udnyttes i alle dagtimerne.

Anders Boelskifte fortæller stolt om en husbåd i København, der er blandt de mest udlejede lokationer i København. Båden lejes ud af et ægtepar og er blevet brugt til alt fra bestyrelsesmøder, opstartsmøder og som ramme for jobsamtaler. Det står i kontrast til, at det ellers typisk er professionelle hoteller, der lejer ud til sådanne formål.

Ifølge Anders Boelskifte Mogensen skyldes husbådens succes, at flere virksomheder i dag søger efter utraditionelle og mere inspirerende rammer omkring møderne.

»Det kan folk finde på vores platform,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet
Gaest
Anders Boelskifte Mogensen er CEO i og medstifter af mødebookingplatformen Gaest.com. Her møder han serieiværksætter Morten Strunge i første rundt af Berlingske Business Boost-konkurrencen. Foto : Asger Ladefoged

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen