Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Kalto vil tjene penge på IT-opgaver

27BUSkalto.jpg
Overskrift
Medstifter af Kalto.dk Martin B. Lauritsen vil med sit nye site give kunderne mulighed for at skyde genvej til kompetente IT-konsulenter. Foto: Simon Læssøe
27BUSkalto.jpg
Overskrift
Medstifter af Kalto.dk Martin B. Lauritsen vil med sit nye site give kunderne mulighed for at skyde genvej til kompetente IT-konsulenter. Foto: Simon Læssøe

Blandt andet de små og mellemstore virksomheder er målgruppen for et nyt website, der skal gøre det nemmere, bedre og billigere at hyre IT-konsulenter til projekter.

Bureauer udgør ikke altid en hjælp. I nogle tilfælde udgør de en barriere. Det mener Martin B. Lauritsen, der er medstifter til et nyt site, der skal gøre det nemmere og billigere for blandt andet små og mellemstore virksomheder at finde IT-konsulenter til projektopgaver.

22BUSAsger-Trier-Bing.jpg
bliver finansieret af familien

Sammen med Tim Pedersen, der har en teknisk baggrund, bruger Martin B. Lauritsen sin erfaring fra netop IT-konsulent-verdenen til at bygge et alternativ op til den eksisterende konsulentbranche. Alternativet hedder Kalto.dk og er en hjemmeside, hvor man mod betaling kan gå ind at søge i tilmeldte IT-konsulenters CV og få kontakt til dem, hvis man vil hyre dem til opgaver.

Kalto er altså en genvej til konsulenterne. En genvej, der betyder, at kunderne kan styre uden om bureauerne som fordyrende led. Ifølge Martin B. Lauritsen handler Kalto på mange måder om at vriste noget af magten, som IT-bureauerne har, ud af deres hænder, og give den tilbage til kunderne.

»Det handler om at give kunder mulighed for at træffe deres egne valg ud fra fornuftig information. Det er en ny tilgang til kontakten mellem kunde og konsulent. Hvis jeg skal kalde det noget, så er det konsulentbranchens pendant til Boliga,« siger Martin B. Laursen med henvisning til det populære boligsite, der giver brugerne mulighed for at søge bredere end hos den enkelte ejendomsmæglerkæde.

26BUSunderbuksekongen.jpg

Kalto.dk har som sådan været i gang i tre måneders tid, men det er først fra nytår, det er begyndt at komme i omdrejninger. P.t. er der omtrent 80 konsulenter tilknyttet. Inden for et par måneder skal antallet mere end fordobles, men forinden regner Martin B. Laursen med at skære lidt i antallet – det for at luge ud blandt de tilmeldte konsulenter, der ikke lever op til kravene eller ikke er aktive nok på siden. Sitet skal hele tiden trimmes, så det er klart, at der er tale om aktive og seriøse konsulenter, som kunderne kan vælge imellem. Kunderne kan være alle mulige, men fokus ligger selvsagt på visse grupper.

»Vi har grundlæggende tre målgrupper, som vi gerne vil lokke til os. Én er de små og mellemstore virksomheder, som godt selv gider at bruge kræfterne på at sætte arbejdet i gang. Derudover er der det offentlige, som har ønsker om besparelser. Endelig er der på sigt de lidt større virksomheder,« siger han.

19BUSdtu.jpg

De forskellige kundetyper vil dog have forskellige behov. I den forbindelse vil Kalto.dk også gerne fungere som koordinator og rådgiver. Det ligger lige til højrebenet ved de små og mellemstore virksomheder samt ved offentlige opgaver. Kaltos ekspertise er i den forbindelse, at det også kan udføre styrende opgaver mod betaling.

Kalto er stadig et opstartsprojekt for makkerparret bag siden. De har arbejdet på det i lidt over et års tid, hvor de fik ideen og har arbejdet på det praktiske. P.t. lægger de ifølge Martin B. Laurtsen i nabolaget af halvdelen af deres kræfter i projektet, men forhåbningen er selvsagt, at det bliver en succes, og at det kommer til at fylde endnu mere.

Og Martin B. Lauritsen er sikker på, at der er muligheder i konceptet. Han erfarer nemlig, at de klassiske IT-konsulentbureauer tager sig dyrt betalt for at sætte virksomheder i kontakt med konsulenter, som kunderne sagtens kunne have fået hul igennem til på andre måder.

pix-måååården

Bureauernes force er normalt, at de også kan være garant for kvalitet i arbejdet – altså at de ikke sender ikke-kompetente konsulenter til at løse opgaver.

Den udfordring vil Kalto adressere ved at følge op på referencer og ved at være i kontakt med kunder, så der er sikkerhed for et vist kvalitetsniveau blandt konsulenterne på siden.

Alt i alt håber makkerparret bag siden på, at Kalto kan blive et regulært alternativ til de traditionelle bureauer. Et alternativ, som, kunder vil synes, giver mening at benytte sig af.

19BUSRune.jpg

»Vi er også et bureau. Men kun hvis det er det, kunder vil have. Hvis de selv vil gøre arbejdet, så har de mulighed for det og kan spare store summer. Alternativt kan de hyre os til det. Det tager vi selvfølgelig et gebyr for, men der er tale om en engangsudgift for kunderne. Vi vil ikke tage eksempelvis 15 procent at lønudgifterne til en konsulent over det næste halve år,« siger Martin B. Lauritsen og tilføjer:

»Så på den ene side er det billigere. På den anden side synes jeg, at det er en mere ærlig og gennemsigtig forretningsmodel, de bliver mødt af. Og så har de den fordel, at de kan forlænge kontrakter med de konsulenter, de har valgt, uden at vi kommer ind over. Det håber jeg, at kunderne også kan se, og at det vil være en fordel og en årsag til at bruge Kalto.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen