Berlingske Business

Kæmpe kapitalindskud vækker opsigt

Trust
Peter Holten Mühlmann, der er stifter og ejer af Trustpilot, som han stiftede i 2007. Foto:

Trustpilot får nærmest stående applaus i iværksættermiljøet efter at have rejst en halv mia. kr. Men succesen må ikke overskygge, at der stadig er udfordringer.

Der bliver sendt anerkendende nik mod Pilestræde i Købenavn i disse dage. Her ligger internetvirksomheden Trustpilot, og torsdagens melding om, at den 400 mand store virksomhed nu bliver polstret med over en halv mia. investorkroner, vækker begejstring i hovedstadens iværksættermiljø.

Trustpilot har længe været kendt som en af de danske pionerer i den fremadstormende internetbaserede branche, og dens koncept, som handler om at samle brugeranmeldelser af køb på nettet, har i flere år været set som et eksempel til efterfølgelse. Virksomheden er vokset stabilt, og investorer har ad flere omgange kastet store millionbeløb efter den og stifteren Peter Holten Mühlmann.

Trustpilot

Derfor er reaktionen på torsdagens nyhed da også særdeles positiv. En af dem, der glæder sig på Trustpilot-holdets vegne, er Tommy Andersen, en kendt privatinvestor i startupmiljøet, som tjente en formue på salget af højttalervirksomheden Libratone. Men han glæder sig lige så meget på vegne af det spirende startup-miljø i Danmark.

»Eksemplets magt er stærkt. At Trustpilot viser vejen, vil få flere danske startups og vækstvirksomheder til at gå hårdt efter målet – ligesom flere internationale investorer vil få øjnene op for det spirende danske techmiljø. Det er en positiv spiral, som får en afsmittende effekt,« siger Tommy Andersen.

Stadig lang vej

En anden af de kendte ansigter i iværksættermiljøet er Tine Thygesen. Hun har stiftet flere virksomheder og arbejder i dag i ledelsen på portalen Colego. Hun mener, at Trustpilots investorsucces skal ses i lyset af virksomhedens globale ambitioner og strategi. Den mener hun, at andre kan lære noget af.

»De er ved at blive virkelig globale, fordi de har valgt at satse på det. Man skal turde gå efter førerpositionen. Det har krævet mod og mandshjerte, men Trustpilot er en virksomhed, der ikke har været beskeden og har pakket sig. De har været aggressive, og det giver nu afkast. Det kan inspirere andre,« siger hun.

27BBM20150227-162458-2.jpg

På trods af rosen og forventninger til, hvad eksemplet Trustpilot kan betyde for andre techiværksættere, skal man ikke læne sig tilbage og tro, at den fornyede internationale interesse løser alle problemer. Formanden for dansk iværksætterforening, Christian Walther Øyrabø, er glad på Trustpilots vegne, men mener også, man skal lære noget andet af sagen.

»Det viser jo, at når det lykkes at få investorer, så kan det føre til et internationalt gennembrud. Problemet er bare, at der stadig er for få investorer, der retter blikket mod Danmark, og måske tør satse de ti millioner, det kræver. Specielt i de tidligste faser. Fundamentet for ventureverden skal være i orden. Og det er det endnu ikke herhjemme,« siger Christian Walther Øyrabø og tilføjer:

»Problemet er, at Trustpilots succes faktisk kan skævvride billedet, når man ser på, hvor mange penge der strømmer ind til danske iværksættere. Vi skal passe på, at det ikke bliver årsag til, at politikere konkluderer, at alt er godt. For det er et ikke. Men derfor kan vi alligevel godt glæde os på Trustpilots vegne.«

 

Det Gode Liv: Nis Pinderup

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen