Berlingske Business

Jyske brødre vil sælge succesfirma for én mia. kr.

02BUSFrank-Lorenz-medejer#2.jpg
Frank Lorenz er den ene halvdel af ejerne bag det succesfulde jyske firma Tajco, som er på vej til at blive solgt. Her er Frank Lorenz fotograferet ved hjemmet i Silkeborg. Foto: Martin Ballund

De to brødre bag det anonyme familiefirma Tajco, der er underleverandør til bilindustrien, er langt fremme i overvejelserne om at sælge firmaet for op mod en mia. kroner, erfarer Berlingske.

To brødre i det midtjyske har sat en proces i gang, der kan gøre dem meget velhavende. Frank og Kurt Lorenz har de seneste 20 år udviklet familiefirmaet Tajco til at være en dundrende succes. De har længe fløjet langt under radaren i den brede, danske offentlighed, men det kan meget vel ændre sig nu. Brødrene har nemlig sat et arbejde i gang, der kan ende med, at Tajco bliver solgt, og ifølge Berlingskes oplysninger går de to brødre efter en salgspris på op mod en mia. kroner for familiefirmaet.

BB

Tajco har specialiseret sig i udvikling og produktion af rørhaler til biludstødningsrør, og selskabet har kæmpestore og eksklusive bilmærker som VW, BMW, Mercedes, Volvo og Audi blandt sine kunder.

Til at hjælpe sig har Lorenz-brødrene hyret eksperter i virksomhedshandel i storbanken Nordea, erfarer Berlingske. Processen skulle være godt i gang og en køber kan være på plads inden for det næste halve år.

»Ejerne bag Tajco har sat en proces i gang og bedt Nordea om at hjælpe sig. De går efter en ganske høj pris, men det er også et selskab, der har udviklet sig rigtig pænt på det seneste,« siger en kilde med kendskab til salgsprocessen.

Denne pris skulle altså være helt oppe omkring en mia. kroner. Andre kilder med kendskab til virksomheden og den forestående handel vurderer dog, at en samlet pris på 700-800 mio. kroner er mere sandsynlig.

26BUSKjeldiIstandbul.jpg

Voldsom ekspansion

Tajco, der har hovedkontor i Grindsted og beskæftiger over 1.000 medarbejdere på fabrikker i Danmark og Kina, hører til i den danske underskov af leverandører til bilindustrien, hvor flere har vokset sig store de senere år. Over de seneste fem år er Tajcos omsætning steget 250 pct., så den sidste år nåede op på 655 mio. kroner. Resultatet før finansielle poster endte i 2014 på små 70 mio. kroner.

Nu er de to Lorenz-brødre så tilsyneladende klar til at indkassere gevinsten og opgive ejerskabet af firmaet. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra dem om salgstankerne, der kan gøre dem begge og deres familier meget velhavende. Tajco kontrolleres af Frank Lorenz, der ejer 51 pct. af Tajco gennem selskabet Casifa Holding, mens broderen Kurt Lorenz ejer 49 pct. gennem selskabet KL Holding.

BM

Familiefirmaers dilemma

Tajcos bestyrelsesformand, Torben Ballegaard Sørensen, vil ikke kommentere Berlingskes oplysninger.

»Det kan jeg ikke rigtigt kommentere. Der er fra tid til anden den slags overvejelser i familiefirmaer om, hvordan man skal finansiere en yderligere ekspansion. Men på nuværende tidspunkt er der ikke noget konkret,« siger Torben Ballegaard Sørensen.

Tajco har rødder tilbage til 1946. Her stiftede erhvervsmanden Tage Jensen selskabet Tage Jensen og Co. i Esbjerg. Senere blev navnet til Tajco. Selskabet udviklede og producerede fra begyndelsen udstyr til biler.

UBER-USA/

I 1986 overtog Svend Aage Lorenz selskabet og flyttede det til Grindsted. De følgende ti år gik udviklingen stærkt, og selskabet overtog flere konkurrenter, og Tajco stod stærkere og stærkere på det vigtige tyske marked. I 1997 solgte Svend Aage Lorenz selskabet videre til sine sønner, Frank og Kurt, som i de efterfølgende år udviklede det yderligere. Flere store bilproducenter kom ind i kundekartoteket, og omsætningen steg voldsomt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen