Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Jylland er den store højdespringer i vækstkonkurrence

EY
EY-huset (tidligere KPMG) ved Flintholm området. ARKIVFOTO. Foto:

Glem alt om hovedstadseffekten. Trods regionale forskelle fastslår en opgørelse fra revisionshuset EY, at den fastlandsforankrede del af Danmark nu huser allerflest af nationens vækstvirksomheder.

Erhvervslivet er ved at finde nyt fodfæste efter flere år med både finanskrise og forandringer. Der er selvsagt forskelle mellem, hvordan nationens forskellige landsdele har klaret den transformation, men nu viser dugfriske tal fra revisions- og konsulenthuset EY et overraskende og interessant billede.

Når det kommer til antallet og fordelingen af virksomheder, som kan leve op til deltagerkravene i vækstdysten EY Entrepreneur of the Year, så er der én landsdel, der overstråler de andre: Det er Jylland.

Tallene fra EY viser, at der på landsplan er 1.041 virksomheder, der lever op til blandt andet kravet om 15 procents vækst på bruttoavancen. Af dem er 507 forankret øst for Lillebælt, mens 535 hører hjemme i Jylland. Fastlandet har altså iklædt sig førertrøjen på det her punkt, og det til trods for, at der faktisk bor en halv million færre mennesker i det vestlige Danmark end i det østlige.

Opgørelsen cementerer ifølge EYs ansvarlige for vækstdysten, partner og revisor Søren Smedegaard Hvid, at det jyske erhvervsliv er kommet igennem de seneste hårde kriseår. Der er gået arbejdspladser tabt, men der er også skabt en underskov af nystartede initiativer, som begynder at kaste gevinst af sig.

03BUSAsetek.jpg

Derudover noterer han sig, at mange af de virksomheder, der måtte spænde bæltet ind i finanskrisens skygge, i dag fremstår langt mere trimmede og vækstberedte. Det afspejler tallene også.

»Set som en helhed, er jeg faktisk overrasket over, hvor stærkt feltet er i Jylland. Der er mange spændende vækstvirksomheder. Der er selvsagt en tendens til, at de store byer dominerer. Aarhus og Aalborg gør det rigtigt fornuftigt, men det gør eksempelvis Kolding og Vejle altså også,« siger han og tilføjer:

»Der er ingen tvivl om, at virksomhedernes fokusering de seneste år har været vigtig. Virksomhederne har skullet finde ud af, hvad de var specielt gode til og satse på det. Samtidig har man mange steder dyrket iværksætteriet. Man har sagt; vi skal turde startups. Og der har været handling bag ordene.«

Talmaterialet fra EY viser, at det ud af de tre jyske regioner, som revisionshuset deler Jylland i, og som delvist følger de offentliges regionsdelinger, er Midtjylland, der står stærkest med 232 vækstvirksomheder. Herefter følger Syd- og Sønderjylland med 176 vækstvirksomheder og så Nordjylland med 126 af slagsen. Det afspejler, at der er mange forskelle regionerne imellem.

Et fællestræk er dog, at alle de jyske regioner er vokset meget det seneste år, når det kommer til antallet af vækstvirksomheder. Mellem 35 og 53 procent, lyder stigningen. Alle tre tal er betydeligt højere end udviklingen på nationalt plan. Den lyder på en stigning på 28 procent.

I organisationen Dansk Erhverv kommer udviklingen dog ikke bag på markedsdirektør Søren Friis Larsen.

»Det er heldigvis sådan, at vi kan se, at der er fremgang i alle regioner i hele landet. Men vi kan også se, at det går hurtigere omkring København og de store byer i Midtjylland. Det er dog forventeligt. Det er interessant, at Jylland ser ud til at være den helt store højdespringer, mens Region Sjælland ser ud til at være det sted, hvor det står mest i stampe,« siger han.

30BBMTroels-Lund-Poulsen.jpg

Derfor er Søren Friis Larsen også fortaler for, at man ikke lader sig skræmme eller overvælde af den igangværende debat om regional skævvridning i Danmark. Det er ikke, fordi skævvridningen ikke eksisterer, men der er omvendt heller ingen grund til at dømme landsdele ude. Søren Friis Larsen medgiver dog, at der er store forskelle mellem områder i Danmark, når det kommer til erhvervsliv. Der er forskel på situationen i Øst- og Vestjylland, men der er også forskel på antallet af indbyggere, uddannelsesinstitutioner med mere.

Han vil dog gerne have, at den gamle krisebetegnelse for den østlige og vestlige side af halvøen bliver bilagt. Det giver ikke mere mening at omtale Østjylland som »Den fede pølse« og Vestjylland som »Den rådne banan«.

»Selvfølgelig kan du finde områder, hvor det er svært at komme af med sit hus, låne penge til forretning osv. Men det er ikke i et så stort og sammenhængende penselstrøg ned over Jylland, som det har været. Hvis man skal sige noget, så er det, at bananen ser ud til at være rykket til Sjælland,« siger Dansk Erhvervs Søren Friis Larsen og tilføjer:

»Alt i alt viser tallene for, hvor der er vækstvirksomheder i Danmark, at der ikke er nær så meget at være bekymret for som tidligere.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen