Berlingske Business

"Jeg skal bruge min tid rigtigt"

"Jeg skal bruge min tid rigtigt" - 1

Gennem Accelerace har designeren Kwame Dako fået forretningen tilbage på sporet. Nu går han efter de små kunder.

- Man kan have verdens bedste produkt, men uden en ordentlig forretningsplan og struktur kommer man ingen vegne.

Ordene er den 44-årige norsk/ghanesiske tøjdesigner Kwame Dakos, der ejer og driver virksomheden Shapes på Nørrebro i København. Her har han siden 1997 udviklet og patenteret en skudsikker vest, der dækker store og vitale dele af kroppen uden at bevægelsesfriheden hæmmes, hvilket normalt er modsætninger og årsagen til, at de fleste kampuniformer i dag indeholder en kort og mindre beskyttende, men let vest.

Med priser der matcher de gængse korte skudsikre veste, de relevante sikkerhedstests og med en blåstempling fra en af verdens største udbydere af sikkerhedsudstyr, der havde købt retten til at sælge produktet, burde Shapes for længst have været en blomstrende international forretning.

Blev syltet i seks år

Men sådan er det endnu ikke gået. Den store udbyder af sikkerhedsudstyr endte med at sylte produktet, fordi dens egne produkter var i konkurrence og først efter seks år kom Kwame Dako slukøret ud af aftalen og var fri til at gå videre. Men efter flere fejlslagne forsøg på at sælge vesten blandt andet til dansk politi var humøret igen dalende.

- Gennem en kontakt hos Teknologisk Institut blev jeg så opmærksom på Accelerace. Jeg var skeptisk, men tænkte, at jeg intet havde at tabe. Jeg var skuffet og desillusioneret, men jeg må sige, at det virkelig fik mine øjne op for, hvordan forretningsverdenen er i min branche, og at jeg ikke skal bruge tid på ting der ikke giver mening – som f.eks. at bruge til på at sælge til dansk politi, når de kun køber ind hos store firmaer med referencerne og forsikringerne i orden. Der er mange andre ting jeg kan gøre, siger han og erklærer at tiden blandt andet skal bruges på at finde en ny partner, der kan være med til at sikre økonomien og den nye strategi i virksomheden.

Unikke iværksættere accelereres til internationalisering

Peter Thomsens blog: Er Kina redningen under en økonomisk nedtur?

Forberedelse baner vej for eksportsucces

Vær kritisk når du vælger partner

Millionstøtte skal skabe eksportsucceser

En tredelt strategi

- Efter råd fra Accelerace har jeg fået delt mine kunder op i tre segmenter. Et lille firma som mit har ikke kapacitet nok til at sælge til dem alle, så jeg må først og fremmest koncentrere mig om det lokale salg og få opbygget et netværk af butikker og sikkerhedsfirmaer, der så køber af mig. Efter nogle år og med deres referencer vil jeg så kunne gå videre til militær og politi i ind- og udland, siger han og tilføjer, at der undervejs også er mulighed for et mindre salg til et par lande i Afrika, hvor han får fremstillet vestene.

Dermed kører han nu efter en tredelt plan, der for det første har som målsætning, at Shapes skal være blandt de to-tre mest solgte skudsikre veste på det private marked indenfor to år. For det andet , at han skal finde en partner – og helst en dansk en - til at bearbejde de militær og politi, og sidst men ikke mindst udnytte muligheden for at sælge til militær og politi i nogle af de demokratiske afrikanske stater.

- Målet er, at jeg om to år er i stand til at sælge til politimyndighederne i Danmark og andre europæiske lande, siger han.

Salg i vækst

- Så det man kan sige er, at jeg har åbnet op for, at jeg skal have en ny samarbejdspartner ind; og jeg har fået struktur på min salgsproces og har fået prioriteret mine kunder og markeder. Så i stedet for at fokusere på produktet, fokuserer jeg nu på kunderne og salgssituationen. Det har allerede øget mit salg betragteligt og det gør, at jeg, selv om der er lang vej igen, kan se lys for enden af tunnelen. Så jo, jeg kan absolut anbefale Accelerace forløbet til andre.

Unikke iværksættere accelereres til internationalisering

Peter Thomsens blog: Er Kina redningen under en økonomisk nedtur?

Forberedelse baner vej for eksportsucces

Vær kritisk når du vælger partner

Millionstøtte skal skabe eksportsucceser

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen