Berlingske Business

Japanske rederier fusionerer og bliver sjettestørst i verden

Billede
Nippon Yusen KK, Mitsui OSK Lines og Kawasaki Kisen Kaisha fortæller, at de vil skabe et joint venture med en samlet omsætning på 2000 mia. yen svarende til omkring end 130 mia. kr. Sammen vil de kontrollere 7 pct. af den globale kapacitet på containerfragtmarkedet. Foto:

Japans tre største rederier vil samle deres containerfragtforretninger og dermed skabe verdens sjettestørste spiller på markedet, skriver Reuters.

Årsagen er svære markedsvilkår gennem længere tid, hvor branchen er plaget af overkapacitet og den slunkne økonomiske vækst.

Nippon Yusen KK, Mitsui OSK Lines og Kawasaki Kisen Kaisha fortæller, at de vil skabe et joint venture med en samlet omsætning på 2000 mia. yen svarende til omkring end 130 mia. kr. Sammen vil de kontrollere 7 pct. af den globale kapacitet på containerfragtmarkedet.

- Målet med at samle os til én på nuværende tidspunkt, er at ingen af os skal blive nul, siger Tadaaki Naito, topchef for Nippon Yusen - også kendt som NYK - på en fælles pressekonference ifølge Reuters.

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES

Pressede rederier har i flere tilfælde valgt at gå sammen i lyset af det pressede marked. Det gælder blandt andet verdens tredjestørste rederi, CMA CGM fra Frankrig, der er i færd med at overtage Singapores Neptune Orient Lines (NOL). Den japanske sammenlægning skal ses i lyset af trenden med færre, men større rederier.

- Denne fusion er et modsvar til konsolidering i Europa, der har skabt kæmperederier. Det er nødvendigt at forblive konkurrencedygtig, siger Eizo Murakai, som står i spidsen for Kawasaki Kisen - som i daglig tale kaldes K-Line.

NYK få en ejerandel på 38 pct. af det japanske joint venture. Mitsui OSK Lines (MOL) og K-Line får hver 31 pct.

NIPPON YUSEN-LOSS/

Aktiemarkedet tog i første omgang imod nyheden ved at sende alle tre rederiers aktier gevaldigt op. I den sene handel i Japan stiger NYK med 5,0 pct., MOL ligger 5,2 pct. højere, mens K-LINE falder 0,4 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen