Berlingske Business

Iværksætternes nye lydlegeplads

John R. Kristensen
»Når man har samme fællesnævner som dem, man arbejder i rum med, er det en fordel. Iværksætterne går op i, at der sidder andre i samme kontor, der arbejder med noget i samme genre som dem selv.« siger John R. Kristensen, administrerende direktør i Gramex.

Lydens Hus skal give lydiværksættere mulighed for at gøre ideer til virkelighed.

Et lydvæksthus åbner snart i København, hvor iværksættere, der arbejder med lyd, kan få hjælp til udvikling og vækst på et område, hvor danskerne er ret stærke.

Der er så mange af dem, at de nu har brug for et sted at sparre og lære i fællesskab med andre i samme rolle, fortæller John R. Kristensen, der er administrerende direktør i Gramex, der varetager kunstnernes interesser, og som også er idémand bag Lydens Hus sammen med Gramex’ underdirektør Thomas Dyekjær.

»Når man har samme fællesnævner som dem, man arbejder i rum med, er det en fordel. Iværksætterne går op i, at der sidder andre i samme kontor, der arbejder med noget i samme genre som dem selv. Udover kun at være fælles om at være iværksættere, er de fælles om at lave noget med lyd, og derfor har de mulighed for at give hinanden sparring,« siger John R. Kristensen.

03BUSaudiowise.jpg

Alt fra musikere, ingeniører, designere, teknikere og spiludviklere kan have gavn af at sidde på en af de 50 pladser i Lydens Hus på Københavns Kommunes ende af Gammel Kongevej, hvor der er både lydlaboratorium, lydstudie og skræddersyede vækstforløb til deres rådighed. Væksthuset åbnes 10. oktober af Københavns overborgmester Frank Jensen (S), og på det tidspunkt forventer John R. Kristensen, at 15 af pladserne er besat, og inden for et år skal der være fuldt hus.

»Nogle af iværksætterne er sprunget fra faste job og ind i iværksætterverdenen, fordi de synes, de har fået en god idé, og det, synes jeg, er interessant. Blandt andet er der en ingeniør, der tidligere beskæftigede sig med oversvømningsteknologi, som er sprunget ud med en app, der styrer lyden af musik uden at komprimere den, så man ikke får de toner, der kan ødelægge ens hørelse,« siger John R. Kristensen.

03BUSaudiowise.jpg

De lydiværksættere, der allerede er flyttet ind, har ideer til produkter som mobile højttalere, lydkunst, lydbranding og en ny radiostation, og der er ikke nogen begrænsninger for, hvad de kan arbejde med – så længe det handler om lyd.

Lydens Hus er blevet til i et privat-offentligt partnerskab mellem Væksthus Hovedstadsregionen, Vækstfabrikkerne, innova-tionsnetværket Dansk Lyd og Gramex, og det er støttet med en million kroner fra Københavns Kommune. Desuden er der tilknyttet virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre, der har viden og netværk, de stiller til rådighed for iværksætterne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen