Berlingske Business

Iværksætterformand: Det handler om fremtiden

06BUSChristian-Oeyraboe.jpg
Christian Walther Øyrabø har været formand i Dansk Iværksætter Forening siden 2011. Han har i den periode været med til at omorganisere foreningen fuldstændig og bygge den op fra grunden. Foto: Sophia Juliane Lydolph.

Det er ikke for sjov, at Christian Walther Øyrabø kæmper iværksætternes sag i Dansk Iværksætter Forening. Det er drønalvorligt. Det handler om fremtidens job og fremtidens samfund.

Nogle kalder den nye generation af tech-iværksættere de nye superstars.

Men for Christian Walther Øyrabø er iværksætterne noget helt andet og meget mere end god underholdning.

For formanden for Dansk Iværksætter Forening er de simpelthen grundlaget for fremtidens samfund.

»Jeg vil gerne bo i Danmark. Her hører jeg til og har min familie. Men sagen er, at hvis der skal være asfalt på gaderne, når min datter bliver voksen, skal der laves penge, som kan finansiere det. Og de penge kommer i sidste ende fra erhvervslivet,« siger han.

42-årige Christian Walther Øyrabø har været formand for iværksætterforeningen i snart seks år. Og han har ikke planer om at droppe den tjans.

Hans vej til at blive talsmand for iværksættermiljøet er med egne ord brolagt med de erfaringer, han selv har gjort sig i miljøet. Han er hovedsageligt vokset op og uddannet i det nordsjællandske. Adspurgt, kalder han sig selv autodidakt forretningsmand.

Toke Kruse

Miljøet er modnet

Hans første projekt var en virksomhed, der solgte varer til apoteker. Han etablerede det i begyndelsen af årtusindet og blev købt ud godt fem år senere. Her­efter prøvede han kræfter med den modsatte side af bordet – som rådgiver og investor.

Han har efterhånden erkendt, at hjertet banker for den side, hvor ideerne bobler frem, og nye virksomheder bliver skabt. Det er da også blandt årsagerne til, at han i 2011 valgte at træde ind som formand for Dansk Iværksætter Forening.

iværksætteri

Arbejdet har været omskifteligt, og organisationen er nærmest blevet bygget op fra grunden. Men det er arbejdet ikke blevet mindre vigtigt af. Tværtimod, påpeger han.

For i takt med at iværksætter­miljøet er blevet modnet herhjemme, og at offentligheden har fået øjnene op for, at der sker noget interessant og inspirerende her, er det også blevet mere vigtigt at gøre magthaverne opmærksomme på, hvad der sker – og ikke sker.

Derfor har Christian Walther Øyrabø og iværksætterforeningen da også intensiveret deres arbejde. Senest ved at etablere det såkaldte Iværksætterråd, der skal være iværksætter-økosystemets samlede stemme til at råbe politikerne op. Og det, er der behov for, bliver hørt, mener han.

23BUSVaekst-Oeyraby.jpg

For det virker i Christian Walther Øyrabøs optik som om, magthaverne har glemt, hvorfra alle de virksomheder, der i dag sørger for job og skatteindtægter, kommer fra.

»Mærsk begyndte jo et sted. Selv Lego er etableret af en mand med en god idé. De begyndte fra scratch. Vi skal sørge for, at der er plads til næste generation af virksomheder, og lige nu er forholdene ikke gode nok,« siger han og tilføjer:

»Nogle etablerer en virksomhed med målet om at sælge den – for eksempel til udlandet. Det gør man, hvis mulden er bedre andre steder. Jeg vil gerne have, at man i stedet tænker, at det er i Danmark, virksomheden skal vokse. At det er her, de tusinder af arbejdspladser bliver lagt.«

Trust

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen