Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Iværksættere vil gøre velgørenhed til god forretning

goodwings
Med virksomheden Goodwings vil  Christian Honoré (tv.) og Christian Møller-Holst (th.) gøre rejsebranchen profitabel og socialt ansvarlig på samme tid. Foto:

Virksomheden Goodwings vil udfordre mastodonter som Hotels.com og Expedia ved at poste en del af dit rejsebudget i velgørenhed. Ambitionen er at omsætte for én millard om tre til fire år. Men hvordan tjener man penge på velgørenhed?

Tænk Hotels.com og Expedia, bare med en socialt ansvarlig kant. Hver gang du booker et hotel, vil halvdelen af overskuddet fra dit køb gå til velgørenhed. Om pengene skal gå til bekæmpelse af kræft eller til at rense verdenshavene for plastik, er op til dig. Sådan er grundidéen i rejseportalen Goodwings, der går i luften til september.

Og ambitionerne er højtflyvende. For drømmene om at sætte et mærkbart, positivt aftryk på mennesker og miljø kræver penge. Rigtig mange penge.

»Hvis vi ikke rammer en omsætning på den gode side af én milliard inden for tre-fire år, har vi ingen plads på markedet. For størrelse er afgørende for at have en væsentlig indflydelse på mennesker og miljø,« siger Christian Møller-Holst, medstifter af Goodwings.

21BUSPIX-ANDREAS-HEIDE-BAGS.jpg

Men hvordan kan det lade sig gøre at ramme en milliardstor omsætning og give halvdelen af fortjenesten væk? Nøglen findes i de 13 partnerskaber, Goodwings har indgået med danske NGO’er som Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse, Verdensnaturfonden og Care Danmark.

Mens Christian Møller-Holst og Christian Honoré selv tager sig af at udvide erhvervskundekredsen, baner NGO’erne vejen til privatkunderne. Pengene til traditionelle markedsføringskampagner er sparet væk, markedsføringen overladt til NGO’erne.

»De 13 NGOer kommunikerer tilsammen med to millioner danskere cirka en gang om måneden. På Facebook og Linkedin, gennem nyhedsbreve og i trykte magasiner. Alle de kommunikationsstrømme, NGO’erne driver, tænker vi os ind i,« siger Christian Møller-Holst.

vv

Han fortæller, at Goodwings har skelet til Hotels.com og Expedias marketingsbudgetter, der udgør en markant del af virksomhedernes budget. Det er denne udgift, Goodwings fjerner med NGO-samarbejdet. Luften i budgettet fra hotelkøbene bliver sendt til NGO'erne, som poster dem i velgørenhed.

Derfor er partnerskaberne med NGOerne grundpillen i den forretningsmodel, makkerparret vil gøre til en konkurrent til mastodonter som Hotels.com og Expedia.

»Nøgleordet for at nå vores vækstmål er volumen. Vi kan kun realisere den volumen, hvis vores samarbejde med NGO’erne bliver succesfuldt,« siger Christian Møller-Holst.

Farvel til lønmodtagerlivet
Historien om Goodwings starter et andet sted. Christian Møller-Holst og Christian Honoré lærte hinanden at kende på CBS i 2003. Christian Møller-Holst studerede på CBS og var medarrangør af en CSR Case Competion. Christian Honoré var CSR-chef i Coloplast og dommer i konkurrencen.

Siden blev de venner og delte passionen og tanken om at få virksomheder til at tage et socialt ansvar. Tidens strømning om den dobbelte bundlinje – en socialt ansvarlig og en profitorienteret satte gang i en fælles drøm om at skabe noget selv.

19BUS1SEKTION-191222.jpg

Efter adskillige gange at have vendt idéen til Goodwings over rødvin, besluttede Christian Møller-Holst og Christian Honoré i januar 2015 at gå i gang med at lægge tråde ud i deres netværk for at finde ud af, om der var hold i og økonomisk opbakning til den.

Hjemmefronten skulle lige vende sig til tanken.

Med faste stillinger som henholdsvis forretningschef i Alectia og partner og indehaver i KPMG, krævede det en snak over spisebordet i hjemmene på Frederiksberg. Men positive reaktioner og investorkapital gjorde udslaget. I august 2015 bankede Christian Møller-Holst og Christian Honoré på døren hos hver sin chef og sagde farvel til lønmodtagerlivet.

»Vi har begge to en skabertrang, der skal stimuleres. Vi har begge siddet i corporate stillinger, hvor det handler om at drifte. Nu havde vi lyst til at bygge noget op fra bunden,« siger Christian Honoré, der ligesom sin partner har forsøgt sig med egen virksomhed før.

Morten Wulff GameAnalytics

Han stiftede Responsible Business Solutions, der blev solgt til KPMG, mens Christian Møller-Holst solgte virksomheden Healthy Company til Alectia i 2011.

Flere markeder giver flere muligheder
Tilbage til Goodwings og den forretningsmodel, som skal føre dem til det engelske marked og over Atlanten til det amerikanske ditto. For det er planen, at volumen skal skabes ved ekspansion til udlandet. Som i Danmark skal Goodwings have udenlandske NGO’er med på vognen.

Men hvad får NGO’erne til gengæld for markedsføringen? Svaret er enkelt: Potentielle donationer. For når folk eller firmaer køber rejser gennem Goodwings, kan de donere penge fra bookingerne til en af de 13 NGO’er.

michael

Vi skal også have forretningsmodellen helt på det rene. Til formålet opstiller Christian Møller-Holst og Christian Honoré et simpelt regnestykke:

Du har sat 10.000 kroner af i rejsebudgettet til hotelværelser. Køber du hotellet gennem Goodwings, får virksomheden en fortjeneste på 1.500 kroner. Halvdelen bliver doneret til den NGO, du helst vil poste penge i. På virksomhedsniveau fungerer samme princip. Har virksomheden et hotelforbrug på 4 mio. kroner årligt, vil den kunne donere cirka 300.000 kroner til velgørende formål.

»Vi holder fast i at tage 50 procent af fortjenesten. Men i takt med, at vi får større muskler, kan vi forhandle med leverandører, så kunderne på sigt kommer til at donere endnu større beløb,« siger Christian Honoré.

Kort sagt kan man sige, at jo mere kunderne køber hos Goodwings, des større beløb ender med at gå til velgørende formål, fordi kundernes efterspørgsel er et forhandlingskort, når Goodwings skal forhandle priser med leverandørerne.

25BUSCBS1-154349.jpg

Goodwings er en hybrid mellem et erhvervsrejseselskab og en klassisk onlinerejseportal for danskere. Så hvis privatmarkedet ikke tager fart, har virksomheden stadig et stærkt andet ben i erhvervsmarkedet. 36 virksomhedsaftaler er på plads. Blandt andre Alectia, Lån & Spar, Miinto og Libratone vil nu købe virksomhedens rejser gennem Goodwings. Yderligere 200 er i pipeline.

»Vi bør kunne skabe et marked for erhvervsrejser på 300-400 millioner i Danmark alene i løbet af de næste to-tre år. Så har vi en fin forretning med en ti-tolv ansatte og en lille bundlinje. Men det er ikke der, ambitionsniveauet ligger,« siger Christian Møller-Holst.

Siden august har Christian Møller-Holst og Christian Honoré rejst 10 millioner kroner i investorkapital fra private investorer ad to omgange. Anden runde er lige gennemført inden ferien. En potentiel tredje runde venter, når de efter planen skal ekspandere til USA og England. Mens først skal investorkapitalen fra de første to runder sikre Goodwings en flyvende start i september.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen