Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Iværksættere skriger stadig efter penge til virksomhederne

12BUSmoneymoneymoney.jpg
Det kan se sort ud for iværksættere, der gerne vil låne penge til at starte eller udvikle deres virksomheder, viser en undersøgelse fra Dansk Iværksætterforening. Foto: Mads Nissen

Iværksættere oplever fortsat problemer med at skaffe penge til deres virksomheder, og mens bankerne stadig er det sted, hvor flest iværksættere søger efter kapital, så viser en ny undersøgelse, at det bliver mere populært at søge andre veje.

Når den gode idé er fundet, og man som iværksætter gerne vil sætte skub i forretningen ved at låne penge, er der mulighed for, at man bliver skuffet. Mange iværksættere har stadig problemer med at skaffe kapital til deres virksomheder, og især bankerne skuffer dem, viser en ny undersøgelse udført af Dansk Iværksætterforening i samarbejde med iværksættermessen Iværk&Vækst.

12BUSToke-Kruse-Bred.jpg

419 iværksættere har deltaget i undersøgelsen og knap 60 procent af dem, der har søgt om at få kapital, fortæller, at de oplever, at bankernes indstilling til at låne dem penge er »dårlig« eller »meget dårlig«, og det overrasker ikke Dansk Iværksætterforenings formand, Christian Walther Øyrabø.

»En del af det handler om, at iværksætterne ikke er klar over, hvad bankerne forventer af dem. Bankerne er ikke altid gode til at kommunikere ud, hvad der skal til for at få penge, og de er ikke risikovillige nok. Mange virksomheder i dag skal ikke låne penge til at købe en maskine, som banken kan bruge som pant. Virksomhederne er anderledes skruet sammen end tidligere, og derfor er der mange, der ikke kan låne noget,« siger han.

09BUSPix-Peter-Hoensted1.jpg

Dansk Iværksætterforenings undersøgelse giver også et praj om, at flere prøver at skaffe kapital ad andre veje såsom private lån-givere og investorer. Det kan formanden nikke genkendende til.

»Det er blevet mere almindeligt at skaffe kapital fra for eksempel business angels, men der er ikke nogen nemme steder at få penge, når man er iværksætter. I dag er penge de meget dygtige og få forundt,« siger Christian Walther Øyrabø.

Et af de nyere kapitalfremskaffelsesmidler er crowdfunding, der dækker over forskellige typer finansiering uden om banken, hvor flere i fællesskab er med til at skyde penge i en virksomhed.

En af undergrupperne går ud på, at flere gennem en hjemmeside kan låne penge til en bestemt virksomhed.

Virksomhederne bliver kreditvurderet og godkendt til at låne et givent beløb, og så kan långivere gå ind og vælge en virksomhed, de gerne vil låne penge til. På den måde er flere långivere med til at samle penge til én virksomheds lån og får samtidig et afkast ud af det.

En af spillerne på den danske crowdfunding-bane er virksomheden Lendino, der netop er blevet godkendt af Finanstilsynet. Hos dem kan man låne mellem 50.000 og to millioner kroner til en rente på mellem seks og 12 procent. De lever selv af en rentemarginal på 1,3 procent og et udstedelsesgebyr på to til tre procent, og selv om det er en forholdsvis ny virksomhed fra februar 2013, kan de mærke, at der er stor interesse.

»Nogle virksomheder er egnede til at låne, selv om de ikke kan låne af banken, og nogle virksomheder kan få en bedre rente hos os, og det er dem, vi hjælper. Markedet for denne form for lån er stort i udlandet, og vi oplever også stor interesse. Indtil nu har vi fået omkring 100 låneansøgninger og 400 registreringer fra investorer, der gerne vil låne penge til virksomhederne,« siger Andreas J. H. Christensen, der er medstifter af og finansdirektør i Lendino.

produktion

Hos A-kassen ASE har man en idé om at gøre det lettere for iværksættere at skaffe kapital. I hvert fald de iværksættere, der også er studerende, og ASE har fået konsulentfirmaet Damvad til at lave en analyse af et iværksætterlån til studerende, der fungerer ligesom et SU-slutlån. Det skal give studerende mulighed for at låne et månedligt beløb på 7.700 kroner i 2014-niveau af staten.

Analysen viser, at 49 studerende, som ellers ville være havnet i ledighed, skal stifte en bæredygtig virksomhed på baggrund af lånet, før alle omkostninger er dækket, og det, mener ASE, er meget realistisk.

»Lånet har den fordel, at det kan benyttes af en meget stor gruppe. Det kan være med til at ændre hele tilgangen til iværksætteri på universiteterne og gøre det at etablere virksomhed til en mere udbredt norm. Det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at der ikke skal postes en masse skattekroner i det, for de penge, man låner, skal naturligvis betales tilbage igen som et almindeligt SU-lån,« siger Thomas Telving, der er chef for politik og kommunikation i ASE.

Christian Walther Øyrabø vil dog altid anbefale, at iværksætterne tænker sig godt om og overvejer, om de overhovedet har brug for at søge efter kapital udefra, hvis de endnu ikke er i vækstfasen.

Han fortæller, at man i Dansk Iværksætterforening anbefaler, at man sparer penge op inden, hvis man kan.

»Det er naivt at tro, at man kan etablere alle virksomheder uden at skulle bruge kapital, men det er nemmere at skaffe penge til en vækstvirksomhed end til en nyetableret virksomhed. Iværksættere kan få meget ud af at spare 100.000 kroner op eller blive bedre til at bruge kreditfaciliteter som at lave aftaler med leverandører om længere betalingsfrister. Det koster altid renter eller ejerandele, hvis man vil have penge ind udefra,« siger Christian Walther Øyrabø.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen