Berlingske Business

Iværksættere har global succes med japansk legetøj

pix-kendama
Det simple legetøj er blevet en millionsucces for de to unge iværksættere Philip Eldridge og Thorkild May. 

Kendama.dk har sig sat som et af verdens mest anerkendte producenter af trælegetøj med salg til både Europa, Asien og Amerika.

Det er et simpelt produkt. Et håndtag i træ med tre kopper i bund og på siderne. Dertil en bold i en snor.

Men ikke desto mindre er trælegetøjet kendama gået hen og blevet en millionforretning for 23-årige Philip Eldridge og 21-årige Thorkild May. Det skriver Børsen.

De to unge iværksættere stiftede i 2010 Kendama.dk, og i dag er det blevet en solid forretning på det globale marked.

I december sidste kårede Politiken Kendamaen til årets nye legetøj. Efter det satte den sig fast hos danskerne og blev hurtig populær. Især røg mange under juletræet rundt omkring i landet. 75 pct. af omsætningen sidste år på 3,5 mio kr. kom i sidste kvartal.

Men det er ikke der markedet for de to unge drenge og deres legetøj ligger.

»I øjeblikket er det kun tre pct. af vores omsætning, der kommer fra Danmark. Det er især USA, Grønland og Japan, der rykker for os i øjeblikket. Vi har et mål om at omsætte for syv mio. kr. i år og komme ud med overskud på tre mio. kr. Det skal vi simpelthen nå,« siger Phillip Eldridge.

De to styrer virksomheden fra Vesterbro i København, hvor de sælger ud til hele verden. Med tiden er der kommet billigere udgaver af kendamaen i for eksempel Tiger og Føtex. Det har været med til at rykke salget i Danmark ned. Men Philip Eldridge og Thorkild May tror på deres produkt. 

»Vi er den forretning, der har den største spillerdrevne vækst. Og så har vi det bedste produkt. Vores kvalitetskontrol er ekstrem striks, og de kendamer, der ikke er i orden, bliver frasorteret,« siger Thorkild May til Børsen. 
 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen