Berlingske Business

Iværksætter vil være velgørende underbuksekonge

26BUSunderbuksekongen.jpg
Iværksætteren Morten Hyldgaard vil sælge underbukser og sokker til mænd i en abonnementsordning og donere godt en fjerdedel af overskuddet til Kræftens Bekæmpelse. Foto: Bo Amstrup

Iværksætteren Morten Hyldgaard vil tjene penge til sig selv og til kampen mod kræft på samme tid.

To par underbukser, to par strømper og støtte til Kræftens Bekæmpelse. Det er den pakke, som 29-årige Morten Hyldgaard vil sælge i sin nyetablerede webshop Themanpack.dk.

Mere end en fjerdedel af overskuddet i virksomheden skal automatisk gå til Kræftens Bekæmpelses arbejde, og for Morten Hyldgaard har det altid været en drøm at bygge en virksomhed op omkring en velgørende sag.

»Jeg tror, man kunne løse rigtigt mange af vores udfordringer herhjemme og ude i verden, hvis flere virksomheder begyndte at integrere velgørenhed som en grundlæggende del af virksomhedens DNA. Min holdning er, at hvis man er i stand til at skabe en forretning, er man også i stand til at gøre noget godt for andre mennesker,« siger Morten Hyldgaard.

Helt præcis skal 26,3 procent af virksomhedens overskud gå til Kræftens Bekæmpelse, og ifølge Morten Hyldgaard efterlader det nøjagtig den sum af overskuddet, som han skal bruge til at udvikle virksomheden og lave en sund forretning. For det er også vigtigt for ham.

»Der skal ikke være tvivl om, at jeg gerne vil lave en god forretning. Jeg er en business-minded iværksætter, men jeg vil gerne kombinere det med velgørenhed. Det er en større motivationsfaktor for mig, men jeg tror også, det er en større motivationsfaktor for kunderne og eventuelle fremtidige medarbejdere. Jeg er overbevist om, at det giver noget positivt på bundlinjen,« siger Morten Hyldgaard.

En fordel i markedsføringen

Det er den samme motivation, som Morten Hyldgaard håber, vil være med til at udbrede virksomhedens budskab og potentielle kunders kendskab til den. Og så forventer han at få lidt hjælp fra danskernes samvittighed.

»Jeg tror grundlæggende, at mennesker er interesserede i at gøre det, der er vigtigt og rigtigt. Hvis man har to produkter, der er lige gode, og man ved, at hvis man køber det ene produkt, gør man noget godt for andre mennesker, håber jeg, at man vælger det produkt, der gør godt,« siger han.

Morten Hyldgaard er uddannet grafisk designer og har tidligere været indehaver af et lille grafisk bureau og partner i en større virksomhed, der arbejder med softwaren bag hjemmesider.

Ved siden af har han haft et iværksætterprojekt, hvor han solgte strømper og underbukser på webshoppen 5parsorte.dk, men nu skubber han jobsikkerheden til side og går fuldtids med iværksætterdrømmen, og velgørenheden skal integreres fra dag ét.

»Jeg synes, det er vigtigt, at en virksomhed både tjener penge og gør noget for samfundet. Men mange virksomheder kigger kun på, hvordan de tjener penge, og så tror jeg hurtigt, de glemmer de vigtige ting i livet, og det er jeg overbevist om, man kan bygge en forretning op på,« siger Morten Hyldgaard.

35 millioner sko til børn

Selv om Morten Hyldgaard mener, at der ikke er nok virksomheder, der giver noget tilbage til samfundet, findes der nogen, der arbejder på sagen. Et eksempel er den amerikanske virksomhed Toms, der siden 2006 har produceret og solgt sko i hele verden. Hver gang et par af virksomhedens sko bliver solgt, giver Toms et par sko til et barn, der ikke har nogen. På små ni år er det blevet til mere end 35 millioner par sko.

Siden 2006 har Toms udviklet forretningen, som nu også omfatter briller, tøj og kaffe, og for Morten Hyldgaard er det en stor inspiration.

»Hvis man kigger over Atlanterhavet til USA, findes der mange virksomheder med en velgørende forretningsmodel, og en virksomhed som Toms er vokset til at være et stort firma og en stor giver. I Danmark er vi ikke kommet lige så langt, så jeg glæder mig til at se, hvordan det bliver taget imod,« siger Morten Hyldgaard.

Strategien skal udbredes

Det er ikke tilfældigt, at Morten Hyldgaard har valgt at støtte Kræftens Bekæmpelse. Han har selv mærket sygdommen rasere, og han er klar over, at de fleste danskere kan forholde sig til den.

»Jeg har valgt at støtte Kræftens Bekæmpelse, fordi de fleste danskere får kræft tæt ind på livet og mange desværre også ind i kroppen. Min moster døde af kræft, og min stedfar er ramt, så jeg ved, hvor hårdt det er,« siger han.

Og fordi det ikke kun er i Danmark, at folk bliver ramt af kræft, ser Morten Hyldgaard allerede muligheder på den anden side af landets grænser.

»Jeg er ikke bange for at drømme stort, og jeg vil gerne ud på flere markeder. Der er også mange nordmænd og svenskere, der dør af kræft, og det kunne være spændende at lave den samme forretning hos dem. Jeg håber, at virksomheden engang kan donere millionbeløb,« siger han og fortsætter:

»Velgørenhed er en del af strategien for min virksomhed, men ikke for strategiens skyld. Jeg håber, den gode historie kan sælge produktet, så folk kan dele den videre. Det er min drøm at kunne gøre noget godt og samtidig skabe en forretning.«

Forretningsmodellen bag »The Man Pack« bygger på en abonnementsordning, hvor man hver måned eller hver tredje måned kan få tilsendt en pakke med to par underbukser og to par strømper.

En »The Man Pack« skal koste 249 kroner, og webshoppen åbner 1. marts 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen