Berlingske Business

Iværksætter kravlede ud af krisens klør

skjortemand
Jesper B. Poulsen retter blikket mod bedre tider for sin virksomhed, Lyngsøe A/S, der ligger i Hinnerup nordvest for Aarhus. Foto:

Bølgen af succes op gennem 00erne endte brat for Jesper B. Poulsen, da virksomheden gik konkurs. Det er fortællingen om en iværksætters kamp for at overleve.

Han gestikulerer. Tager mål af virksomhedens succes med armene og viser detaljerne med tommel og pegefinger. Men fagterne varer ikke ved. De stopper, og i stedet læner Jesper B. Poulsen sig ind over bordet og tager hånden op til hagen.

»Telefonen blev jo ved med at ringe. Jeg tog til Tyskland for at starte et nyt projekt op. Men så var opgangen slut, og så vidste jeg også, hvad en finanskrise var,« siger Jesper B. Poulsen, direktør i Lyngsøe A/S.For snart ti år siden købte han en falleret smedevirksomhed. De fremstillede en særlig type stålcarport, som Jesper B. Poulsen øjnede et marked for.Han så rigtigt. På tre år gik virksomheden fra et spinkelt overskud på lidt over en halv million til et overskud på tre millioner kroner. Der var et marked for carportene, og det fik Jesper B. Poulsen til tro på sin virksomhed: »At være knap så jysk,« som han siger.»Det var et produkt, hvor vi havde nogle faste løsninger og moduler, som folk kunne sætte sammen. Og med den hastighed byggeriet steg, kunne vi næsten selv bestemme, hvor meget vi ville lave«.Op gennem 00erne steg boligbyggeriet med 60 procent frem mod år 2008, og derefter gik det hurtigt nedad. En opbremsning som Jesper B. Poulsen aldrig før havde set mage til.

En lang vinter

Jesper B. Poulsen er en iværksætter af den jyske slags. I ordets driftigste forstand en jysk købmand, der har kastet sig over alt fra handel med smykker til rengøringsmidler. Han har drevet malervirksomhed og stiftet et vikar­bureau. To uger efter, at han blev udlært automekaniker, blev han selvstændig.

»Jeg har det lidt som en fodbold. Uanset om solen stråler, eller om det sjaskregner, kan fodbolden én ting. Det er at være fodbold. Sådan er det også med mig. Jeg er erhvervsdrivende. Det er det, jeg kan.«Den 41-årige jyde indrømmer også, at der er noget, han ikke kunne. Erfaringen med en krise manglede han »helt og aldeles«. Han troede først, at det var vinterens komme, der gjorde, at salget dalede. Det plejede det.»Vinteren føltes meget lang i 2009 til 2010. Selv om den stoppede, blev chefholdet, jeg havde derhjemme, ved med at melde, at salget var gået i stå,« siger Jesper B. Poulsen, der var i Tyskland, da det begyndte at gå skævt.På et enkelt år var overskuddet på 2,5 millioner kroner svundet ind til et plus på 75 tusinde kroner, og året efter var soliditeten smeltet ind til ni procent efter at have ligget stabilt på 30 procent de foregående år. Polstringen var revnet.Selv om Jesper B. Poulsen kom hjem til virksomheden og satte chefholdet fra bestillingen og prøvede at få gang i salget og skære produktionen til, var han, som han siger: »For sent på gassen.«

Vendepunktet

Det var 7. juli 2011, at konkursbegæringen fra banken lå foran Jesper B. Poulsen på kontoret. Et stykke papir, der havde potentialet til at punktere en jysk købmand.

»Mine medarbejdere kunne jo godt se det. Jeg var askegrå i hovedet, men man må også forstå, at mine medarbejderes økonomi og tilværelse afhang af min evne til at få redet stormen af. Det er et pres på, at du holder hovedet koldt. Jeg kender de her mennesker,« fortæller han.Jesper B. Poulsen bestemte sig for at lægge alle kort på bordet. Han ville ikke »gå stille med det«.På få uger kontaktede Jesper B. Poulsen leverandører og partnere for at fortælle om sin situation. De fik adgang til alle de informationer, de ville have. Og ud af hele leverandør­skaren var der kun en, der sagde nej til at videre­føre samarbejdet. Et udestående på 30.000 kroner kunne ikke udredes. Tiden var knap.Kuratoren fandt en ny bestyrelse, og Jesper B. Poulsen vidste ikke, om det blev ham, der kørte sit eget projekt videre. Efter at have konsulteret leverandørerne blev der afholdt en række vigtige møder med Østjydsk Bank, der i første omgang havde lukket kassen og begæret Lyngsøe konkurs.En rekonstruktion blev sat i gang. Målet var at bevare forretningen Lyngsøe ved at føre virksomheden videre i et nyt selskab. Kunderne kom med, og det gjorde deres reklamationer også. Banken accepterede at føre samarbejdet videre. En erhvervsmand var reddet, men den nye virksomhed var skrøbelig.

Nye tider

Tilpasninger af personalet og en ny forståelse for kunderne blev lanceret. Tidligere var kunderne i højere grad en selvfølge. Nu skulle virksomheden kæmpe med næb og klør for hver en kunde.

»Vi begyndte at fokusere mere på at tilpasse vores løsninger til kundens behov. Vi fik en helt anden forståelse af, hvilket grundlag, der skal drives virksomhed på i dag,« siger Jesper B. Poulsen. I stedet for katalogløsninger kan kunden nu være med til at forme carporten helt fra begyndelsen.Virksomheden fik sidste år et overskud på knap en million kroner, og der skal i fremtiden satses på en mere solid drift. Soliditeten i virksomheden er i dag 56 procent. Samarbejdet med banken er intakt.Men Jesper B. Poulsen ved det også godt selv. Armbevægelserne. De er knap så voldsomme. Det har været læring, hvor klicheen »tæring efter næring« er blevet vækket til live.»Hvor vi tidligere har sat alt ind på væksten, er vi blevet mere fokuseret på kun at vokse med fløden. Det vil sige, at vi laver et konservativt skøn, og så siger vi, hvad der er realistisk, og gør forretninger for halvdelen af det,« siger Jesper B. Poulsen, der stadig er lænet ind over bordet, da han fortæller om udvidelsen i Tyskland, der bibringer 15 procent af omsætningen i virksomheden. Det er med hovedet let på skrå, og hænderne er i ro.»Vores kunder har ikke bemærket det her. Ikke fordi der var noget at skjule, men fordi vi ville drive det videre. Nu er tiderne ved at skifte, og det går bedre, men vi vokser i et mere afmålt tempo, og det er helt bevidst,« siger Jesper B. Poulsen, der mener, at han er blevet en bedre erhvervsdrivende af at stå der, hvor mange står i tiden. For enden af en iværksætterdrøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen