Berlingske Business

IT-forhandler blæser til offensiv

Dansk forhandler af IT-udstyr har forstærket sig med ny direktør og DRs tidligere generaldirektør i kampen om at fordoble bundlinjen.

Efter tre år med pæn, men samtidig stagnerende bundlinje er tiden inde til en vækstoffensiv fra den danske IT-leverandør Descom.

»Timingen god nu. Rigtig mange virksomheder har gået og sparet i de seneste år. Nu kan der ikke spares længere. og vi fornemmer en mere positiv stemning ude i erhvervslivet,« forklarer Johnny Helander, der er stifter af og fra nu af også bestyrelses­formand i Descom.

Ved årsskiftet forlod han direktørposten til fordel for en plads for enden af bestyrelsesbordet og overlod dermed rollen som direktør til Morten Kjærsgaard, der har en fortid som både operationel chef for computerproducenten Zepto og for IT-sikkerheds­virksomheden Bullgard.

Skiftet sker som et led i et nyt internationalt fokus fra virksomheden, der primært har serviceret smv-segmentet i dansk erhvervsliv med IT-produkter. Planen er, at Johnny Helander nu træder et skridt tilbage som arbejdende bestyrelses­formand for at fokusere mere på at penetrere både det norske og tyske marked.

Plummer i bestyrelsen

I takt med, at virksomheden ønsker at gøre sig til på nye markeder, kræver det yderligere fokus på markedsføring og gennemslagskraft.

Til den opgave trækker Descom nu en gammel kending fra det danske mediebillede ind i bestyrelsen. Nuværende direktør for M2film, tidligere direktør for Nordisk Film og tidligere generaldirektør for Danmarks Radio Kenneth Plummer skal i fremtiden være med til at drive Descom´s vækst.

»Vi har ledt efter en profil, der kunne se på vores marked med andre øjne. Han har ikke været i IT-branchen tidligere, men Kenneth er dygtig inden for medier og marketing, hvilket er en styrkelse af organisationen også i forhold til vores internationale planer,« siger Johnny Helander.

Vækst i udlandet

Virksomheden er i dag også i Sverige, og går nu med planer om at etablere sig i Norge og Tyskland. Hvor selskabet i Tyskland ønsker at starte helt fra bunden ved at oprette et søsterselskab, er Johnny Helander på udkig efter en mindre konkurrent i Norge, som kunne være et potentielt opkøb, og dermed give den danske IT-forhandler en grobund på det norske marked.

»Norge er ret interessant. De har ikke i samme grad været ramt af krisen som i Danmark, så købelysten er højere end i Danmark. Desuden ser vi store muligheder i kompatible produkter, som vi sælger, da det ikke findes i særligt udbredt grad i Norge,« fortæller Johnny Helander.

Descom sælger kompatible produkter, som er hardware under virksomhedens eget label og typisk billigere end original produkterne. I Norge vurderer Johnny Helander, at 88 pct. af markedet for eksempelvis toner består af originale toner, og dermed er der et udyrket marked for billigere produkter her.

Op i markedet

I Tyskland bliver første etape Nordtyskland med fokus på de store byer og herunder særligt Hamborg. Det er et spørgsmål om volumen og nærhed, der trækker firmaet over den tyske grænse.

Men det er ikke kun i udlandet, at der skal jages markedsandele og vækst. Descom har traditionelt haft godt fat i kunder i smv-segmentet, men satser nu også på at gå højere op i markedet og sælge til de større virksomheder. Første skridt på vejen mod større kunder var en aftale med Dong sidste år. Mere er på vej, vurderer Johnny Helander.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen