Berlingske Business

Investorer drysser millioner ud over Nustay

Overskrift
Mathias Lundø Nielsen. Nustay Foto:
Mathias Lundø Nielsen. Nustay
Overskrift
Foto:

Stifteren af hotelværelses-sitet Nustay, Mathias Lundø Nielsen, har givet håndslag på en 500.000 dollar stor kapitalindsprøjtning. Investeringsrunden endte dog ikke helt som forventet.

Konceptet Nustay vakte opsigt, da det blev offentliggjort i slutningen af sidste år. Flere potentielle investorer var i spil til at få startupvirksomheden ud over rampen, men først nu er der givet håndslag på den endelige aftale. Og den blev ikke helt som det tidligere så ud til.

Nustay er udtænkt af den 25-årige iværksætter Mathias Lundø Nielsen, og ideen er at skabe et site, der udbyder hotelværelser, men som til forskel fra de typiske hotelværelsessites er baseret på personaliserede pristilbud, som er beregnet ud fra bl.a. kundens private oplysninger og bookinghistorik. Det giver de enkelte hoteller mulighed for at skræddersy tilbud og dermed komme uden om de traditionelle bookingsites skrappe prisregler.

I november så det ud til, at Nustay havde sikret sig 7,5 million kroner for en luns på 20 procent af virksomheden fra den nyoprettede, britiske tech-venturefond Appidea, men de forhandlinger trak pludselig ud, fortæller Mathias Lundø Nielsen.

»Som vi nærmede os enden på forhandlingerne, stod det i midlertid klart, at ikke alle forventninger var blevet afstemt rigtigt på begge sider af bordet,« siger han.

Men det satte ikke som sådan Mathias Lundø Nielsen og Nustay-holdet i en prekær situation. For der var samtidig begyndt at komme henvendelser fra både »velhavende privatpersoner og større virksomheder,« som han formulerer det. I sidste ende kom en aftale i hus, hvor britiske Appidea køber sig ind med et mindre beløb – og dermed en mindre ejerandel. Appidea har sagt ja til et indskud på 125.000 dollar, mens en ny ekstern privatinvestor er gået med til at hælde 375.000 dollar i konceptet. Privatinvestoren er den nordjyske, men i dag Dubai-baserede, IT-iværksætter Magnus Kjøller. Han er kendt for både sin ekstravagante livsstil, der blandt andet på et tidspunkt bestod i at købe aktiemajoriteten i ishockeyklubben Aalborg Pirates, og internetsites, hvor brugerne kan samle point til varekøb ved at indgå i markedsundersøgelser. At Mathias Lundø Nielsen har indgået aftale med Magnus Kjøller handler ifølge Nustay-stifteren ikke bare om kolde kontanter. Der er også andre argumenter på bordet.

»Vi valgte Magnus Kjøllers hold af den simple årsag, at de har en usammenlignelig trackrecord inden for affiliate marketing (marketing baseret på belønning af kunder, red.) og e-commerce, hvilket er essentielt for et projekt som vores,« siger Mathias Lundø Nielsen og tilføjer:

»Vi har ikke kun brug for den rigtige funding, men også det rigtige globale branchenetværk og erfarne folk at sparre med, og det havde Kjøllers hold i Dubai.«

Derudover har Mathias Lundø Nielsen som så mange andre iværksættere været igennem svære overvejelser om, hvor stor en ejerandel, han har været villig til at give slip på for at få penge i kassen til udvikling. Og her er han ovenud tilfreds med resultatet af forhandlingerne – og den endelige deal.

»Investeringen er stor, men anparten lille. Selv om vi ikke kan give detaljer om mængden af solgte aktier, så kan jeg garantere, at salget værdiansætter Nustay.com mærkbart højt for en dansk startup. Jeg kan sige så meget som, at der er tale om en værdiansættelse på et større tocifret millionbeløb i danske kroner,« lyder det fra Nustay-stifteren.

Med finansieringsaftalen kan Mathias Lundø Nielsen komme tilbage og koncentrere sig om det, der er centralt. Og det er udviklingen af det site, han har store forhåbninger til. Planen var oprindeligt, at Nustay.com skulle åbne officielt i begyndelsen af 2015, men det er endnu ikke kommet så vidt. Planen er p.t., at sitet åbner i april. I den forbindelse satser Mathias Lundø Nielsen på at fokusere på cirka ti europæiske storbyer, hvor der i hver by er omtrent 40 hoteller at vælge imellem.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen