Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

International vækst-konkurrence afsluttet med et brag

Billede
Himlen over Monaco blev oplyst i et sandt farvehav med festfyrværkeriet i forbindelse med kåringen og fejringen af året iværksætter i den globale vækstkonkurrence EY Entrepreneur of the Year. Australieren Manny Stul (tv.) blev kåret som vinder af konkurrencen med sit legetøjsfirma Moose Enterprise, der ligesom danske Lego har succes i USA. I sin takketale kom han samtidig med en opfordring til de fremmødte: » Man skal huske at give til dem, der har mindre end en selv. I er intelligente mennesker. Gør noget proaktivt og gør noget godt med jeres penge.« Foto: Phenix/EY

Der var ikke sparet på noget, da erhvervslivets Oscar-uddeling, vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year, løb af stablen i weekenden. Australsk legetøjsproducent endte med at stjæle rampelyset i Monaco.

Det er ikke uden årsag, at finalen af EY World Entrepreneur of the Year bliver kaldt erhvervslivets svar på Hollywoods Oscar-uddeling. Her er guld, her er glimmer, her er fejende projektørlys, og her er et erhvervsliv, der tør hylde succes.

Lørdag aften kulminerede årets finale i vækstdysten i fyrstedømmet Monaco. I det pompøse eventcenter Salle des Palmiers ved Middelhavskysten blev de 50 deltagerlandes nationale vindere præsenteret foran de over 1.000 deltagere, og aftenen endte med, at navnet på årets vinder blev offentliggjort.

Til højlydt applaus blev den australske legetøjsproducent Moose Enterprise kåret som årets vækstvinder. Virksomheden lå nærmest i ruiner, da den i 2000 blev købt af forretningsmanden Manny Stul. Siden har han forvandlet den til en international storspiller og den sjettestørste legetøjsproducent i USA. Det er kun danske Lego, der har kunnet præstere bedre som udlænding på legetøjsfronten i USA.

Juryen begrundede på den ene side sit valg med virksomhedens væksthistorie og på den anden side med Manny Stuls egen historie. For han kom fra svære kår, forklarede han i takketalen fra scenen.

Billede

»Jeg var et barn af Holocaust og blev født i en flygtningelejr i 1949. Min familie flyttede til Australien, og selv om vi var fattige, lærte min far mig, at man skal tænke på andre. Han gav dengang en ugeløn til opstarten af en jødisk skole. Det lærte jeg noget af,« sagde Manny Stul fra scenen og mindede tilhørerne om deres ansvar i samfundet.

»Man skal huske at give til dem, der har mindre end en selv. I er intelligente mennesker. Gør noget proaktivt og gør noget godt med jeres penge,« lød hans opfordring.

Fuld fart på dansk vinder

Det var 16. gang, at den internationale finale i vækstdysten løb af stablen. Traditionen tro bestod optakten af tre konference­dage med oplæg, paneldiskussioner og aftenarrangementer, hvor deltagere og en stribe andre erhvervskoryfæer kunne netværke på en række af Monacos mest glamourøse adresser.

Det overordnede tema for finalen var begrebet disruption, som i takt med den teknologiske udvikling bliver mere og mere centralt for virksomheder over hele kloden.

Den danske nationale vinder og deltager i finalen var Michael Mortensen, stifter og chef for ejendomsselskabet Casa A/S. Den 43-årige erhvervsmand har over en årrække opbygget en virksomhed, som med nye design og finansieringsmodeller har sat sig på en stor og stigende del af det danske husbyggeri.

På trods af sin meget jordnære attitude, nød Michael Mortensen muligheden for at stå skulder ved skulder med erhvervslivets spidser i Monaco.

»Det har været stort og overvældende at være hernede, og det er ikke noget, vi har samme tradition for i Danmark. Men arrangementer som dette giver mening, hvis det kan inspirere andre – specielt unge. Man skal tage sig tid til at hjælpe dem i gang. Det forsøger jeg også at huske på i dagligdagen,« sagde Michael Mortensen.

CSR spiller vigtig rolle

For den konkurrenceansvarlige dansker, EY-partner Søren Smedegaard Hvid, efterlod finalen i Monaco ikke bare et billede af et erhvervsliv, der kan inspirere andre, men også billedet af et erhvervsliv, hvor corporate social responsibility – forkortet CSR – i stigende grad bliver en central del af virksomhedsværdierne.

»Succes kan skabe mere succes, og forbilleder kan være med til at bryde mønstre. Mange af de deltagende virksomheder vil gerne være forbilleder, og derfor er mange af dem også meget orienteret mod CSR. Det er faktisk et gennemgående træk, og det er meget inspirerende at se,« sagde Søren Smedegaard Hvid.

ey

Årets finale i EY World Entrepreneur of the Year blev akkompagneret af et festfyrværkeri af de helt store. De mangefarvede lysglimt fulgtes med bulder og brag hen over middelhavskysten i Monaco.

Til efteråret skydes en ny runde af vækstdysten i gang. Den danske vinder bliver fundet i november, og til juni næste år er Monaco atter klar til at lægge luksus til World Entrepreneur of the Year.

27BBMnetcompany3.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen