Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Innovative virksomheder er både verdens jobskabere og jobknusere

Young man in blue shirt holding Innovation
Young man in blue shirt holding Innovation concept

Der er kommet fart på verdens innovationslokomotiver, og det skaber nye arbejdspladser på globalt plan. Men det er der også brug for. For ny banebrydende teknologi eliminerer samtidig tusinder af job.

MONACO: I forbindelse med den internationale finale i vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year har revisionshuset bag offentliggjort sin årlige globale jobskabelsesrapport.

Rapporten viser blandt andet, at innovation går hånd i hånd med jobskabelse. Jo mere innovativt orienteret en virksomhed anser sig som værende, desto højere er virksomhedernes forventninger til at hyre flere folk i den nærmeste fremtid.

Billede

1.200 virksomheder har deltaget i årets undersøgelse. De 17 procent af respondenterne, som betegner sig selv som værende »disruptive«, stikker ud, når det kommer til forventet stigning i antallet af ansatte. De har simpelthen den største forventning til egen jobskabelse. De vurderer, at det er 58 procent mere sandsynligt, at de slutter året med flere ansatte end sidste år, end ikke-innovative virksomheder i samme branche gør.

Den tydelige tendens mener næstformanden i den globale del af EY, Uschi Schreiber, bekræfter den udvikling, der har vist sig de seneste år: Nemlig at innovation og udvikling bliver en mere og mere vigtig del af erhvervslivet som helhed.

»Størstedelen af de entreprenante virksomheder klarer sig godt ved at udfordre status quo. Det er opmuntrende at se, at disse virksomheder skaber en vækstvej i dagens dynamiske erhvervsliv. De ser mulighederne og de eksekverer nådesløst,« siger hun i en skriftlig kommentar til undersøgelsen og tilføjer:

»Men det kan også ses som en alvorlig advarsel til de virksomheder, der ikke omfavner innovation og disruption. For de risikerer at blive kørt bagud af de nye virksomheder.«

Begrebet disruption er på alles læber til den glamourøse fejring af verdens vækstvirksomheder, som EY står bag i Monaco i disse dage. En række events kredser om emnet, og i den forbindelse er der også aktører, der minder om, at der er en bagside af medaljen.

11BUSPix-Soeren-Smedegaard-.jpg

For samtidig med, at nye virksomheder opstår, vender et marked på hovedet og vokser sig store, så er der andre virksomheder, der går den anden vej. De tager turen nedad, og de bliver nødt til at fyre medarbejdere.

En af de mere bramfrie paneldeltagere i Monaco i år er amerikanske Laurence Buchanan, der er partner og digital konsulent i EY. Han mindede ved en paneldiskussion om, at den fagre nye verden har potentiale til at ændre et globalt arbejdsmarked – på godt og ondt.

»Der er nogle undersøgelser, der peger på, at teknologisk udvikling inden for blandt andet IT og robotteknologi kan resultere i, at der globalt set forsvinder to milliarder job inden for 25 år. Og spørgsmålet er, om de job, der bliver skabt af innovationen, på nogen måde kan afløse dem, der bliver tabt,« siger han og tilføjer:

»Folks arbejdsliv kan ændre sig radikalt. Men måske handler det også om, at man skal til at revidere opfattelsen af, hvad et arbejde er, og hvor ens indtægter kommer fra. Måske bliver det i fremtiden naturligt at indregne, at man jævnligt lejer sin lejlighed ud via AirBNB, og at man kører for andre via Uber, når der ikke lige er andre opgaver.«

Fremtiden er uvis. Men det, der ser ud til at være konsensus om blandt deltagere og foredragsholdere til EY World Entrepreneur of the Year i Monaco i år, er, at et teknologisk spring er ved at ændre alles tilværelse. Hvad enten man er en virksomhed eller en lønmodtager. Hvad enten end man omfavner udviklinge,n eller man skyr den.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen