Berlingske Business

Innovationshus slår dørene op

Pix-kødbyen
Kulørte og kreative ideer i det offentlige skal vokse sig store i Københavns Kommunes nye innovation, der ligger i Kødbyen på Vesterbro. Foto:

Københavns Kommune vil sætte offentlig nytænkning i system, og det kan komme blandt andet kreative iværksættere til gode.

Torsdag står Københavns Kommune officielt klar til at lukke kreative iværksættere og andre krøllede hjerner ind i maskinrummet. Her åbner kommunens såkaldte Innovationshus nemlig, og det skal være et udgangspunkt for offentlig nytænkning.

Innovationshuset ligger i Kødbyen på Vesterbro, og formålet med huset er, at forbedre offentlig service ved at få nye ideer og eksperimeter ind i systemet. »Plejer« er død, og nye eksperimenterende metoder skal føre til bedre og billigere løsninger inden for kommunens byggeri, digitalisering og velfærdsservices, som kommunen skriver i invitationen til åbningen.

Oprettelsen af huset kan vise sig at blive en kattelem for den type iværksættere, der har konkrete ideer til forbedringer inden for det offentlige, men som synes systemet udgør en barriere.

I et interview til det elektroniske innovationsmagasin »F5« forklarer Innovationshusets chef, Diana Arsovic Nielsen, at huset skal adressere et problem med, at offentlige instanser af lovgivningsmæssige årsager er tvunget til at sende opgaver i udbud. For det er i sig selv en bremse for nytænkning.

Det både fordi mindre innovative aktører ikke har kræfterne til at byde ind på de store opgaver - men mest af alt fordi udbudsmaterialet bliver skabt af kommunen selv, der selvsagt ikke kan altid kan regne ud, om den kommer til at skære en teknologi eller løsningsform fra på en uhensigtsmæssig måde. Innovationshuset skal simpelthen være med til at skabe »innovative udbud«.

»Med innovative udbud, er der mulighed for at gå i dialog i en meget tidlig fase og spørge, »hvordan skal man egentlig skrue det her udbud sammen?« I stedet for at det offentlige skal lave en kravspecifikation, så kan vi invitere markedet indenfor og spørge, hvordan de vil løse udfordringen,« siger Diana Arsovic Nielsen ifølge F5.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen