Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Innovationsfondens nye chef er innovatør med stort I

30busPix-Jens Maaløe.jpg
Termas administrerende direktør Jens Maaløe står nu også i spidsen for Innovationsfonden. Og så fyldte han for øvrigt 60 år 10. januar. PR-foto

Teknologi-virksomheden Termas mangeårige topchef Jens Maaløe har haft innovation som omdrejningspunkt i hele sin karriere. Den erfaring bruger han i dag til at hjælpe andre frem.

Ved årsskiftet satte der sig en ny mand for bordenden i Innovationsfonden. Det statslige fond fik Termas topchef Jens Maaløe som ny kaptajn, og som dermed får en frontfigur, som en meget stor del af sit liv har haft begrebet innovation som omdrejningspunkt.

Til daglig leder Jens Maaløe Aarhus-virksomheden Terma, der er en tung international under-leverandør i blandt andet våbenindustrien med samlet set ca. 1.000 ansatte og en omsætning i milliardklassen.

Den 60-årige innovatør begyndte dog sin karriere mere beskedent. Han blev uddannet som ingeniør fra DTU og tog en ph.d. samme sted. Og den kom kom til at forme hans karriere. Emnet var nemlig radarteknologi – og samarbejdspartneren var Terma.

Jens Maaløe foretog dog herefter et karrieremæssigt sving. Først ind i NKT, herefter ind i Tele Danmark og endeligt ind i GN Store Nord, hvor han blev topchef for telesatsningen Nettest A/S.

Da var i de glade IT-dage før årtusindeskiftet, der sluttede brat, da dotcom-boblen bristede og trak tæppet væk under en skov af teknologiselskaber – deriblandt Nettest. Virksomheden blev på toppen vurderet til 42 mia. kr. I 2002 blev den solgt til en kapitalfond for én symbolsk krone.

Terma Aerostructures i Grenå er en af de førende leverandører

Skuffelsen knækkede dog ikke Jens Maaløe. Terma så nemlig sit snit til at hente sin tidligere ph.d.-samarbejdspartner ind som ny topchef, og de efterfølgende år sendte han Terma på vækstkurs, der dog blev noget udfordret af finanskrisen.

Men nu har Jens Maaløe fået tid til at se på andet end Termas nøgletal. Fra årsskiftet afløste han Jørgen Mads Clausen som bestyrelsesformand for Innovationsfonden, og i den forbindelse er Jens Maaløe begyndt at blande sig i den offentlige vækstdebat. Blandt andet i en kronik i Berlingske torsdag sammen med netop Jørgen Mads Clausen, hvor de slår på tromme for, at der skal være højere ambitioner i dansk erhvervsliv.

»Inden for de seneste 30 år er der kun etableret tre af de virksom-heder, som i dag er blandt vores 100 største i Danmark. I Californien er tallet 39. Problemet er ikke, at vi mangler iværksættere, der tør etablere egen virksomhed. Problemet er, at så få af dem bliver drevet af mulighederne for at vokse og skabe nye produkter og processer,« skrev de og tilføjede:

»Vores fælles ambition må være, at vi med den rette tilgang, investeringer og motivation kan fostre de næste store danske virksomheder med potentiale til at komme i liga med Lego, Novo Nordisk, Carlsberg, Grundfos, Mærsk og de andre store danske flagskibe.«

Ambitionerne ser ikke ud til at mangle for Jens jens Maalø – hvad enten vi taler om Terma, Innovationsfonden eller fremtidens danske erhvervsliv.

Bang & Olufsen sælger ikke så meget som forventet

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen