Berlingske Business

Innovation går hånd i hånd med succesfuld eksport

Aarhus Universitet Foto:

Eksport, innovation og produktivitet spiller tæt sammen, viser forskning fra Aarhus Universitet.

Det kan godt betale sig at tænke nyt, hvis man som virksomhed vil eksportere. I samarbejde med Eksportforeningen viser forskning fra Aarhus Universitet, at innovation fører til højere produktivitet og succes med eksport.

Lektor Allan Sørensen fra Tuborg Research Centre ved Aarhus Universitet forklarer, at fornyelse hos virksomhederne fører til bedre produkter, som får lettere ved at slå igennem på udenlandske markeder.

30BUSLangenaes-bageri-aabne.jpg

»Der er flere måder at innovere på, alt efter om man vil konkurrere på kvalitet eller pris. Det kan være at forbedre sit produkt, skabe et nyt eller at producere billigere. Men i alle tilfælde spiller innovation og eksport sammen. Investerer man i det ene, gør man også det andet mere attraktivt,« siger Allan Sørensen og tilføjer:

»For at være en succesfuld eksportør skal man være tilpas dygtig. Det bliver man igennem innovation. På den måde komplementerer de to ting hinanden og bør tænkes sammen både i virksomheder og politisk.«

Det afgørende parameter

Der er altså tale om en positiv spiral. For når en virksomhed begynder at eksportere, har den også bedre muligheder for at tjene investeringer i produktudvikling hjem igen.

Derudover viser forskningen fra Aarhus Universitet, at de eksportvirksomheder, der investerer i forskning og udvikling, også er mere produktive end de eksportvirksomheder, som ikke gør det. Og at produktivitet i sig selv er et afgørende parameter for eksport.

»Vores forskning viser, at eksportvirksomheder er 30 procent mere produktive end ikke-eksporterende virksomheder,« siger Allan Sørensen og tilføjer:

»Der er lavet rigtig mange studier, der dokumenterer, at det er de mest produktive virksomheder, der begynder at eksportere. Og innovation er altså en nøgle til at nå dertil.«

rr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen