Berlingske Business

Ingen sød musik længere: Spotify opgiver køb af Soundcloud

SPOTIFY-FUTURE/
Arkivfoto. Spotify har opgivet sine planer om at erhverve rivalen Soundcloud, mens selskabet er ved at gøre klar til en børsintroduktion til næste år. Foto:

Spotify har opgivet sine planer om at erhverve rivalen Soundcloud, mens selskabet er ved at gøre klar til en børsintroduktion til næste år.

Financial Times kunne ellers i september rapportere, at virksomhederne var i seriøse forhandlinger, men aftalen er nu faldet til jorden. Spotify ønsker ikke at blive bremset af de omkostninger og licensaftaler, der er nødvendige for at købe Soundcloud. Både Soundcloud og Spotify afviser at kommentere sagen.

Det skriver Financial Times.

Spotify er igang med afstive sine finanser og reorganisere som led i forberedelserne til virksomhedens børsnotering i det kommende år. Selskabet har øget sin kundebase, som nåede 40 mio. betalende abonnenter i september, og har desuden diversificeret indhold gennem video og podcasts.

pix-Soundcloud

Spotify står over for stigende konkurrence fra Apple Music, som i denne uge oplyste at have fået 20 mio. betalende kunder siden lanceringen for 18 måneder siden.

Soundcloud, som rejste 100 mio. dollar i juni fra en gruppe af investorer, herunder Twitter, var senest vurderet til cirka 700 mio. dollar. Soundclouds styrke er dets skabere, som skabte en platform med et omfattende katalog af musik såsom remixes, hiphop, elektroniske dansemusik og DJ-musik.

Det Berlin-baserede selskab har dog aldrig formået at få et overskud. Spotify har heller ikke haft et overskud i ti år - primært pga. af dyre licensaftaler. Selskabet havde ellers indtægter på næsten 2 mia. euro.

10BUSBo-Nilsson-142850.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen