Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

I front med mobil multiplatform

I front med mobil multiplatform - 1
Overskrift
I front med mobil multiplatform - 2
Overskrift

Danske Powerhouse Games er ikke bare blandt de førende spiludviklere til iPhone. Virksomheden har også udviklet en multiplatformteknologi, der kan 'oversætte' indhold til alle slags mobiltelefoner.

Det begyndte med et samarbejde med Apple og deres App Stores om udvikling af spil og teknologi til iPhone og Apples andre platforme - et samarbejde der gav de store spiludviklere baghjul, men spiludviklingen er kun en side af forretningen, der indtil videre har kastet 11 egne spiltitler af sig.

Siden etableringen i begyndelsen af 2006 har Peter Præst, der står bag Powerhouse Games udviklet en teknologi, der kan transformere indhold til mobiltelefoner, såsom spil og reklamefilm, til alle typer af mobiltelefoner - også de kommende smartphones fra RIM (Blackberry), Nokia, Sony, LG, HTC m.fl. Det er der ikke andre der umiddelbart kan, og derfor lykkedes det også for Peter Præst at få en investor med på ideen i 2007, hvor Capital + skød penge ind i virksomheden.

Behov for en hybrid

- Jeg startede Powerhouse Games, da jeg så et potentiale i at udvikle en multiplatformteknologi til håndholdte platforme. Jeg kunne se, at markedet blev diversificeret, så det ville blive nødvendigt med noget der gik på tværs. Og det er netop, det vi ser ske nu. Apple har vist vejen for, hvordan det skal gøres og nu følger alle andre efter. Markedet for mobile applikationer eksploderer, og det bliver ikke kun på en platform, men på en fire eller fem forskellige, siger Peter Præst, der dermed har et stort forspring til sine konkurrenter:

- Vi har mange konkurrenter på iPhone, men de kan ikke gå på tværs af platformene. Og hvilke der bliver de bærende er svært at sige, men det vi kan sige til vores kunder er, at uanset hvilke det bliver, så kommer de automatisk med. Det gør vores tilbud meget stærkt, at vi på den måde kan fremtidssikre deres investeringer, siger han og peger på, at mange af virksomhedens kunder har et eksisterende lager af spil, som de gerne vil 'portere' til de andre platforme. Andre kunder er virksomheder, der bruger spil til at promovere deres brands.

Gennembrud i 2009

Peter Præst ser 2009 som året, hvor de mobile teknologier for alvor bryder igennem, og med ansættelsen af tidligere direktør i EA Games, Thue Christiansen, som direktør, forventer han, at virksomheden får skruet op for indtjeningen.

- Ser man på iPhone alene blev der i 2008 solgt 12 millioner. I 2009 forventer man mindst 40 millioner flere. Dertil kommer platformene fra de andre udbydere, der alle etablerer deres egne App Stores. Så i 2009/2010 regner vi med at komme op på en ret stor to-cifret million omsætning, siger Peter Præst, der henad vejen forestiller sig, at Powerhouse Games med sin multiplatformsteknologie også skal kigge på at 'portere' andre former for software.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen