Berlingske Business

Hvad er potentialet i at dele?

US-120334216
De overordnede skøn for deleøkonomiens potentiale er ofte luftige. Berlingske Research har dykket ned i to områder. Og resultatet er opsigtsvækkende. Foto:

De overordnede skøn for deleøkonomiens potentiale er ofte luftige. Berlingske Research har dykket ned i to områder. Og resultatet er opsigtsvækkende.

Der ruller ofte store tal ind på bordet, når man forsøger at danne sig et overblik over deleøkonomiens værdi i dag. Forskellige institutioner kan komme med forskellige bud på, hvor mange milliarder dollar vi kan sætte på konceptet.

Og det er ikke så sært. For deleøkonomien er et luftigt begreb, og definitionen handler ofte om, hvor bredtfavnende man vælger at gå til emnet.

Berlingske Research har forsøgt at dykke ned i et par felter for at se, hvor loftet kan være, og for at komme tættere på potentialet for brancher og områder. Beregningerne tager udgangspunkt i relevante data fra bl.a. Danmarks Statistik, aktører i sektorerne og en rundspørge fra Webpol, der viser privatpersoners vilje til at dele deres ejendele.

AIRBNB

Ser man på delebiler til udlejning i Danmark, så viser der sig et billede af et stort potentiale. Men det økonomiske potentiale halter efter. Virksomheden Gomore er markedsleder på det felt og tilbyder p.t. knap 3.000 privatpersoners biler til leje.

Det udgør cirka en tiendedel af det samlede antal lejebiler i Danmark.

Men ser man på, hvor stor procentdel af bilejerne (6,8 pct.) der har en relativt ny bil (under otte år), og som skønnes at være interesserede i at leje deres køretøj ud, indikerer tallene, at der er knap 80.000 potentielle delebiler i Danmark oven i det traditionelle udlejningsmarked. Altså mange flere end antallet af traditionelle lejebiler.

Jokeren i det hele er værdien. For mens antallet, volumen, er meget stort, når det kommer til privat biludlejning, så er omsætningspotentialet ikke voldsomt. Omsætningen i den danske biludlejningbranche var i 2012 cirka 1,4 mia. kr. Omsætningen ved at udleje 80.000 privatpersoners biler bliver blot 1,2 mia. kr. Det skyldes en lavere udlejningsfrekvens og lavere priser.

Boligudlejning

Kigger man på den private korttidsudlejning af bolig, som blandt andet Airbnb benytter sig af, dukker der også interessante tal op.

Der er knap 20.000 hotelværelser i Region Hovedstaden. Der er selvsagt mange flere privatboliger. Men tager man på den ene side antallet af boligejere i København og på Frederiksberg, der regulært ønsker at udleje, og tager man udgangspunkt i, at de selv bebor boligen det meste af året og blot udlejer i seks uger om året, så skrumper antallet af boliger, der reelt kan lejes ud og sammenlignes med antallet af hotelværelser, til kun 2.500. Altså blot 20 pct. af antallet af hotelværelser.

Om det udgør en regulær udfordring for hotellernes virke er op til dem. Deleøkonomien kan vende meget på hovedet, men næppe alt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen