Berlingske Business
09:03Genmab-aktien fortsætter tirsdagens fald

Hjemmeside skal sælge sportsfolk

Athliit_Business
Athliit er en ny træningsorienteret hjemmeside drevet af en håndfuld unge iværksættere. Hele holdet på kontoret i dag omfatter tre af hovedpersonerne, som er (fra venstre) Kasper Laumann Hartlev og Rasmus Schjødt Pedersen samt (længst til højre) Mattias Siø Fjellvang. Kristine Kyllesbech var ikke til stede.

Det nye digitale projekt Athliit skal sælge elitesportsfolk til at undervise helt almindelige danskere i deres sportsgren.

Kasper Laumann Hartlev har lige været ude at løbe ti kilometer, og nu sidder han ved sit skrivebord. Den proteinrige kost bliver smidt ned i gabet, og i morgen skal han deltage i danmarksmesterskabet i Middelfart. Kasper er eliteløber, og han er også en del af et nyt iværksætterprojekt, som skal sælge elitesportsudøvere til at give danskere skræddersyede sportsoplevelser.

Den nyetablerede virksomhed Athliit har placeret sig i det næsten lige så nye kontorfællesskab Rainmaking Loft på Holmen, et stenkast fra Operaen. Her på stedet er der som i Operaen højt til loftet, men på en lidt anden måde.

Athliit, som hjemmesiden og konceptet er blevet døbt, udgøres af et meget spraglet hold af mennesker. Der er eliteløberen Kasper Laumann Hartlev, to statskundskabsuddannede fra det prestigefyldte Harvard University og det 20-årige hjemmeside-wunderkind Mattias Siø Fjellvang. Projektet er kun lige blevet lanceret, men holdet bag har store planer for fremtiden.

pix-111

Den mest profilerede og dyreste sports-udøver på siden er Frederik Løchte Nielsen, som vandt Wimbledon i herredouble i 2012. På Athliit kan man købe en sportsoplevelse med ham i en time for 2.000 kroner og to timer for 3.900 kroner. Han har valgt at være en del af Athliit af flere grunde

»Jeg er så småt begyndt at forberede mig på livet efter elitekarrieren. Jeg kan bruge det som en måde at lære at lære fra mig. Desuden virker det som et seriøst projekt,« siger Frederik Løchte Nielsen.

Han giver halvdelen af de penge, han får gennem Athliit, til sine to samarbejdspartnere i Børnecancerfonden og MOT Denmark, som arbejder for en tryggere opvækst for børn. Han bruger dermed Athliit som en platform, hvor han kan skabe opmærksomhed både om sine velgørenhedsprojekter og som en metode til at skabe større interesse for sin sportsgren.

»Jeg håber altid, at man kan gøre tennis mere tilgængeligt, og at der er flere børn, der begynder at spille tennis. Jeg er selv vokset op med tennis, og den oplevelse vil jeg gerne give videre,« siger Wimbledon-vinderen.

kontor

På en majsmark ved Skive i Vestjylland har BMX-køreren Gregers Pedersen bygget sin egen bane med kæmperamper og halsbrækkende hop, og du kan gennem Athliit prøve dine egne cykelevner af på den, hvis du tør. Det er blot en af de specielle oplevelser, som Athliit tilbyder i en sportsgren, som er meget lidt profileret.

Athliit skal ifølge holdet bag også repræsentere nogle af de mindre sportsgrene, som ikke altid er så tilgængelige for den gennemsnitlige dansker. Derfor er sportsgrene som mountainbike, yoga og klatring repræsenteret på siden. Der er 16 sportsgrene på siden, men om et par dage kommer de næste allerede på.

Direktør Rasmus Schjødt Pedersen fortæller, at de næste sportsgrene er kampsport, hvor man allerede har lukket aftaler med udøvere af boksning, thai-boksning og karateudøvere i den danske elite. De stiller nu færdigheder og tid til rådighed for enhver, der er interesseret.

09BUSsoho1.jpg

Det er langtfra alle sportsoplevelser, der er i samme prisklasse som en tenniskamp mod en Wimbledon-vinder, og nogle af de sportsfolk, der repræsenterer mindre kendte sportsgrene som skateboard eller klatring giver dig mulighed for undervisning eller oplevelser i en prisklasse, hvor mange kan være med. Priserne ligger fra 240 kroner for en svømmelektion til de næsten 4.000 kroner for to timer med Frederik Løchte Nielsen.

»Vi følger en strømning i samfundet, der handler om, at mennesker ikke vil have mere sport, men bedre sport. Det giver vi dem med sportsoplevelser på et meget højt fagligt niveau,« siger direktør Rasmus Schjødt Pedersen.

Kontoret på Holmen er stadig helt nyt, og langtfra alle kasser er pakket ud. Athliit er en del af et kreativt iværksættermiljø hos Rainmaking Loft, men hos Athliit selv sidder et af de friskeste iværksættertalenter.

Den tekniske mand bag Athliit er nemlig den kun 20-årige Mattias Siø Fjellvang, som begyndte at kreere hjemmesider, da han var syv år. Han har tidligere forsøgt sig som iværksætter, og da holdet bag Athliit præsenterede ham for ideen i december, var han solgt. Han går ikke længere i skole og satser alt på, at konceptet bliver til en velfungerende virksomhed.

Til BM

»Jeg tror, det her kan blive rigtig stort. Hvis man gør det nemt for atleterne at komme om bord og samtidig beholder en høj kvalitet i de oplevelser, vi allerede har, tror jeg, vi kan komme meget langt,« siger Mattias Siø Fjellvang.

Athliits direktør Rasmus Schjødt Pedersen kalder den unge tekniske direktør for den bedste programmør, han nogensinde har arbejdet med, så ifølge Athliit selv står den tekniske del af firmaet på sikker og meget talentfuld grund.

Athliit arbejder på at skaffe investorer til projektet og er tæt på at lukke aftaler med to unavngivne fonde. De ti medarbejdere i Athliit håber på, at sportskonceptet kan blive en stor succes, men topchefen håber også, at de danske sportsudøvere kan få en mere generel gevinst ved at deltage i projektet.

19BUSdtu.jpg

»De er verdensmestre og europamestre og har desuden et almindeligt job. Det kunne være fedt, hvis vi kan skabe nogle små erhvervsdrivende enheder, så dygtige sportsfolk kan koncentrere sig om deres sport,« siger Rasmus Schjødt Pedersen.

Athliit-direktøren peger på, at der er et kæmpestort marked for oplevelsesgavekort, og danskerne bruger årligt 15 milliarder kroner på sport. Rasmus Schjødt Pedersen vurderer, at firmaets tilbud om oplevelser og undervisning af høj kvalitet udfylder et hul på markedet, som giver en tro på stor mulighed for succes.

»Vi vil sælge bedre sport til danskerne, derefter svenskerne, og konceptet har helt klart globalt potentiale. Vi skal udvide forretningen med hjælp fra vores atleter,« siger direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen