Berlingske Business

Her skal fremtidens Just Eat og Zendesk spire

23BUSRainmaking---top.jpg
Overskrift
I det gamle beklædningsmagasin på Holmen er det ikke længere soldater, men iværksættere, der skal udrustes til fremtiden. Med Rainmaking Loft håber medstifter Martin Bjergegaard at skabe et økosystem mellem investorer og fremtidens virksomheder. Dørene åbnes 1. marts. Foto: David Leth Williams.
 
 

Om kort tid åbner Skandinaviens største tech-iværksætterhus, Rainmaking Loft, på Holmen i København. Der skal netværkes, skabes pengeregn og bygges bro mellem iværksættere, investorer og større virksomheder. Målet er for alvor at sætte den danske hovedstad på iværksætteriets verdenskort.

På bygningens yderside står soldaternavne ridset ind i de gamle, gule mursten. Her, i det fredede beklædningsmagasin, hvor Holmens rekrutter i sin tid hentede uniformer og udstyr, er håndværkere ved at lægge sidste hånd på hovedstadens nyeste hotspot for tech-iværksætteri, Rainmaking Loft. Og medstifter Martin Bjergegaard håber, at helt nye navne fremover vil sætte præg på husets historie.

»Det bliver stedet, hvor de mest ambitiøse tech-firmaer bliver dannet. Fremtidens Just Eat, Zendesk, Tradeshift, Vivino og Endomondo. Vi ønsker, at nye virksomheder skal begynde her og få en højere succesrate, end de ellers har haft,« siger Martin Bjergegaard, mens han viser rundt mellem glasbåse og mødelokaler, der endnu er dækket af savsmuld og malertape.

Med plads til 320 innovative sjæle bliver Rainmaking Loft Skandinaviens største fælles arbejdsmiljø for tech-iværksætteri. Et såkaldt »co-working space«. Pladserne er særligt rettet mod mindre virksomheder med få eller op til 10-20 ansatte, og selv om huset først slår dørene op 1. marts, står beboere allerede klar til at flytte ind. Blandt dem tech-virksomhederne Achoo, GodBank og Appmonk og investornetværket Business Angels Copenhagen.

Godt med flere steder

Allerede nu findes der i København en række lignende kontorklynger for iværksættere. Både i form af små, til tider skæve indslag og andre større steder, såsom Founders House på Islands Brygge og Rocket Labs på Nørrebro. Men ifølge Martin Bjergegaard er det kun fint, hvis der kommer flere steder at samarbejde.

»Jeg tror kun lige, at det er ved at begynde i København. Det er en del af en global trend,« siger han og henviser til bogen »The Great Fragmentation« af Steve Sammartino.

Bogen anslår, at 30 procent af den amerikanske arbejdsstyrke allerede arbejder uafhængigt af større koncerner, og at det tal i 2020 vil være helt oppe på 60 procent. Hvor få virksomheder tidligere voksede sig stadigt større, går det nu oftere den modsatte vej i form af flere små.

»2020 er allerede om fem år. Om det bliver sådan, ved jeg ikke, men det er i hvert fald klart, at flere folk arbejder i mindre enheder. Dermed bliver der også brug for kollaborative steder som Rainmaking Loft,« siger Martin Bjergegaard.

Bro mellem øerne

Siden Martin Bjergegaard som 18-årig selv grundlagde sin første virksomhed fra forældrenes hus i Horsens, er der sket meget på den danske startup-scene, forklarer den nu 38-årige serieiværksætter:

»Dengang var der ikke det samme iværksættersystem, som i dag. Der var det et lille mirakel, når en eller anden fik banket noget op. Men nu er hele systemet der til at støtte en,« siger Martin Bjergegaard, mens hans øjne lyser i genskinnet fra en håndværkerlampe. Han tilføjer:

»Det er dér, vi sætter ind. På systemet. Man ikke skal stå helt alene som et lille firma og erobre verden. Sammen med dygtige mentorer, investorer og store firmaer har man langt større chance for at lykkes. Så det er ikke små øer, vi bygger, men et økosystem, som vi prøver at binde flere parter sammen i,« siger han.

Målet skal nås med erfaringer fra stifternes egne iværksætterkarrierer og dermed også fra Rainmaking, firmaet bag finansieringen af Rainmaking Loft, som Martin Bjergegaard siden 2006 har brugt sin arbejdstid på.

Selskabet arbejder netop med at udvikle tech-iværksættervirksomheder. Det sker med både interne startup-projekter, med acceleratorprogrammet Startupbootcamp og som konsulenter for iværksætteri. Rainmaking Loft er firmaets fjerde søjle, og der findes allerede kontorer i London og Berlin.

I de seneste otte år har Rainmaking rejst over 100 millioner dollar i kapital til de virksomheder, de har huset. Gennem samme periode har de etableret partnerskaber til 126 koncerner og en lang række investorer, og de kontakter skal være med til at sende beboerne i det nye iværksætterhus godt på vej.

Muskler og kompetencer

Ved at møde andre i samme båd, er der iværksætterne imellem både inspiration, viden og netværk at hente. Og da både investorer og virksomheder kan leje sig ind, er det planen, at de skal være til gavn for hinanden.

Med kortere afstand til pengestærke parter får de nystartede virksomheder nemlig lettere ved at rejse kapital, mens investorerne lettere møder en bred palette af potentielle projekter.

Samarbejdet sker også med større koncerner, som kan besøge stedet for at samle inspiration, støtte eller måske ligefrem opkøbe virksomheder. Der vil løbende blive holdt arrangementer, og nysgerrige politikere eller andre erhvervsinteresserede vil også være velkomne.

»Stedet skal være bro til kapital, bro til store firmaer, og så skal det bare være et fedt sted at sidde sammen med andre startups,« siger Martin Bjergegaard.

Martin Bjergegaard mener, at mange co-working spaces traditionelt er faldet mellem to stole.

Ofte er de drevet på græsrodsmaner af iværksættere med den rette intention og ildhu, men med for få finansielle muskler. Eller af store ejendomsselskaber med de rigtige rammer, strømlining og professionelt fokus, men manglende iværksætterånd.

»Vi prøver at tage det bedste fra begge verdener. Vi har musklerne og kompetencerne og er samtidig selv iværksættere. Dermed ikke sagt, at vi er de eneste, der kan gøre det rigtigt. Men der er plads til et sted med vægt på videndelingen mellem startups og resten af erhvervslivet,« siger Martin Bjergegaard.

Lige nu ligger fugepistoler og malerbøtter spredt blandt trappestiger og de koksgrå ståldragere, der bærer det hvidmalede træværk. Men om få uger skal det gamle magasin på Holmen altså emme af innovation.

Med et arbejdslandskab i skandinavisk design og særlige services som lounge, kaffebar, køkken og soveplads, er der kræset for indflytterne. For en af Rainmaking Lofts visioner er også at trække flere nyskabende tech-folk til København. Modsat miljøerne i London og Berlin er det stadig svært at lokke både iværksættere og investorer til den danske hovedstad.

»København har fået et internationalt brand på mange områder, men ikke iværksætteri. Selv i Skandinavien får vi baghjul af Stockholm og Helsinki. Vi skal have København med på listen over fede steder at starte en virksomhed,« siger Martin Bjergegaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen