Berlingske Business

Her er iværksætter-vinderne og deres idéer

Billede
Vinderen af det ene mikrolegat blev udvalgt af kurérfirmaet UPS, som valgte »Danish Cardboard Tech«, der producerer billige krykker og har fokus på at udbrede dem til udviklingslande. Foto:

Et skræmmende erfarent publikum og 15.000 kolde kontanter er, hvad iværksætterne vil huske efter at have vundet de to mikrolegater ved Impact Investor Ball.

En krykke produceret i genanvendeligt pap og en tjeneste, der giver dig et overblik over restauranter med lækker mad til overs til en billig penge.

Det var forretningsidéerne bag de to start­ups, der forleden løb med et mikrolegat hver på 15.000 kroner ved Impact Investor Ball i den amerikanske ambassadørbolig. Vinderen af det ene mikrolegat blev udvalgt af kurérfirmaet UPS, som valgte »Danish Cardboard Tech«, der producerer billige krykker og har fokus på at udbrede dem til udviklingslande.

Det andet mikrolegat gik til den startup, der modtog flest »karmadollar«. Alle gæster fik fem karmadollar, de i løbet af aften skulle give til den startup, der havde størst potentiale. Vinderen blev »Too Good To Go«.

Det var nogle lykkelige iværksættere - alle i sort i habit og hvid skjorte, Berlingske Business talte med. Dog var legatet ikke det vigtigste. Det var blot en ekstra bonus.

Billede

»Én ting er cool cash, men alle de kompetente mennesker, vi har mødt i dag, betyder meget mere,« siger medstifter af Danish Card­board Tech Kasper Thastrup Tindbæk med strålende øjne og et smil, der umuligt kan blive bredere.

Den følelse deler Klaus B. Pedersen, der er medstifter af Too Good To Go.

»Der har været en del forbi, som ikke kan vente med at få en kaffedate med os. Det er pissefedt at blive bekræftet i, at vi er i gang med noget stort.«

Begravelse.nu

Nervepirrende publikum

200 investorer med tunge tegnebøger og prominente iværksættere siddende på gyldne stole med guld-grøn mønstret betræk. Det var den udsigt, iværksætterne bag de 12 start­ups havde på scenen, og som gav dem sommerfugle i maven.

»Det er meget beærende og nervepirrende, at et publikum med så mange kompetente mennesker lytter til vores idé og bruger deres torsdag aften på det,« fortæller iværksætter Kasper Thastrup Tindbæk.

Det er To Good To Go medstifteren Klaus B. Pedersen enig i. Men ventetiden før de to minutters pitch trak også en del tænder.

»Vi har prøvet at pitche før. Men man bliver jo nervøs, når det er hjemme hos Rufus selv, og der er så mange vigtige mennesker.«

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen