Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Her er IT-entreprenøren med de 112 millioner nye byggeklodser

25BUSulrikbolarsen.jpg
Ulrik Bo Larsen er stifter og leder af Falcon Social, der har fået et kapitalindskud på 112 millioner kroner. Foto: Mathias Bojesen

Stifter og leder af den fremadstormende IT-virksomhed Falcon Social, Ulrik Bo Larsen, er en software-arkitekt med ambitiøse planer og en langsigtet vision.

Når Ulrik Bo Larsen møder om morgenen, må han af og til knibe sig i armen. På bare to år er hans iværksætterprojekt Falcon Social vokset fra 16 medarbejdere til at tælle 180 ansatte med 38 forskellige nationaliteter.

Vingefanget er bredt ud til kontorer i New York og snart også Tyskland. Kunderne står i kø for at bruge Falcon Socials server- baserede softwareløsning til at overvåge og begå sig på sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn. Allerede nu har produktet flere end 10.000 brugere i over 400 virksomheder, der tæller spillere som Coca-Cola, Carlsberg, Jaguar og WWF.

ulrik bo

Selv tilskriver Ulrik Bo Larsen først og fremmest sine ansatte succesen. Men ifølge folkene omkring ham er hans egen rolle ikke tilfældig. De forklarer, at den selvlærte softwareudvikler og iværksætter, lige siden han først slog sine folder i dotcom-tidens programmeringsfest har haft et skarpt blik for at opsnappe velfungerende metoder og mikse dem med dygtige folk.

»Da jeg gik ud af gymnasiet i 1996, var alt med computere, CDer, cyberspace og internet virkelig i sin vorden. Alle ville have det, men meget få kunne udvikle det. Jeg kastede mig dybt ind i det og fik virkelig jord under neglene,« fortæller Ulrik Bo Larsen selv.

10BUSPix-Falcon-Ulrik-Bo-La.jpg

En fremtid for sociale medier

IT-eventyret førte ham forbi arbejdspladser som Oracle og Netdoktor. Senere var han med til at skabe Danmarks første sociale platform, Mingler, som blev solgt til det daværende Politikens Hus på et tidspunkt, hvor Facebook endnu kun fandtes på Harvard i USA.

Med Mingler blev Ulrik Bo Larsen overbevist om, at der var en fremtid for sociale medier, og med øjnene fast rettet mod ambitiøse, men nøje planlagte mål, har han skridt for skridt ført Falcon Social frem til sit nuværende stadie. I de seneste år snarere i løb.

Med et nyligt kapitalindskud på 112 millioner kroner og planer om fordobling af medarbejderstaben i 2015, sænkes kadencen næppe.

Den eksplosive fremgang kommer bag på stifteren selv, der dog har arbejdet hårdt. I den seneste tid har han brugt mere tid på virksomheden end på familie og venner, som han ellers ynder at se. Men det driver ham dog også at se sin vision blive til virkelighed.

»Jeg har en enorm trang til at have en idé og se den ske, og med Falcon Social kunne jeg nærmest se det manifesteret fysisk foran mig. Hvis man ikke er programmør, kan det måske lyde abstrakt, men det var helt tydeligt for mig, at der her var noget, som endnu ikke fandtes, men som jeg kunne bygge,« siger Ulrik Bo Larsen:

»Det er det, der stadig driver mig, og som stadig sker herinde. Bygger jeg ikke på produktet, bygger jeg på teamet og på virksomheden. Og nu har vi så 112 millioner legoklodser mere at bygge med.«

Direktør Jannick Nytoft for DVCA.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen