Berlingske Business

Her er investorguruens 5 bedste råd til iværksættere

Lars Fjeldsøe-Nielsen gjorde Dropbox til en milliardforretning.
Lars Fjeldsøe-Nielsen gjorde Dropbox til en milliardforretning. Foto:

Lars Fjeldsøe-Nielsen er partner i et af verdens førende investeringsfirmaer Balderton Capital. Han giver her fem råd til iværksættere, der vil i kontakt med investorer.

case
Lars Fjeldsøe-Nielsen har en lang fortid med iværksætteri og investering bag sig. Specielt indenfor mobil-devices, hvor han blandt andet har arbejdet i toppen af Uber og Dropbox i Silicon Valley.
I dag er han partner i venture capitalist-firmaet, Balderton Capital, der ligger i London. For nylig har han personligt investeret i Endomondo-stifteren Jacob Jøncks digitale kogebog »Simple Feast«. Derudover har Balderton Capital investeret i den danske vin-app Vivino.

Lars Fjeldsøe-Nielsen fortæller først og fremmest til Berlingske Business,  at det vigtigste som iværksætter er at tage springet og arbejde med noget, man er passioneret for.

Her er hans fem råd til iværksættere, der prøver at få kontakt til investorer:

1
Forberedelse: Der er ofte stor forskel på, hvad de enkelte partnere i venturekapitalfirmaerne er specialiserede i. Lav derfor en liste over ideelle venture capital-firmaer, de enkelte partnere og deres tidligere cases, før du kontakter dem.

Lars Fjeldsøe-Nielsen er tidligere Uber chef.


2

Research: Hvert venturekapitalfirma har deres eget »sweet spot«. Altså deres foretrukne område, som de typisk arbejder med. Find derfor ud af, om dit firma eller din ide passer ind hos vedkommendes investeringsfirma.

(FILES) This picture taken on August 6, 2009 in Stockholm shows

3

Find en sponsor: Undersøg de individuelle partnere, og hvad deres baggrund er. Hvilke firmaer har de investeret i før, eller hvad er deres operationelle baggrund. Har de eksempelvis skrevet artikler om deres investeringer


case


4

Kom i kontakt: Brug dit netværk til at blive introduceret for investorer eller send en kort e-mail til én partner per venture capitalist-firma. E-mailen skal være kort og direkte og fortælle, hvad dit firma laver, indeholde nogle nøgletal, et par ord om teamets baggrund og hvor meget kapital, I leder efter. I kan med fordel vedhæfte en kort præsentation i mailen. Bemærk, at hos Balderton får hvermellem 500 og 1.000 pitch-emails om året. Husk på, at formålet med mailen er at få et møde med partneren eller firmaet.

CBS Case Competition 2016

5

Mødet med VC-partneren: Forbered dig på, at mødet ikke varer mere end en time. Præsentationen skal være kontant og kort. Du skal som entreprenør tale om teamet bag, produktet, økonomien, timingen og om detaljerne for, hvad denne investeringsrunde skal bruges til. Det er vigtigt, at mødet er fængende og sjovt. Du skal kunne engagere venture capitalist-partneren i ideen på en troværdig måde.

De fem råd er sprogligt redigeret af Berlingske Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen