Berlingske Business
17:42

Han startede med en hårnål og har nu 70.000 kroner: Nu venter den sidste og største udfordring

Thomas Jarolics der vil bytte sig fra en hårnål til et rolex. Her bytter han en håndcreme til en orkide i en blomsterbutik på Amager.
Thomas Jarolics der vil bytte sig fra en hårnål til et rolex. Her bytter han en håndcreme til en orkide i en blomsterbutik på Amager. Foto:

Det går fremad for Thomas Jarolics i målet om at bytte sig fra en hårnål til et Rolex-ur. Men som beløbene er vokset, bliver byttehandlerne sværere, og nu venter den største udfordring: Den sidste handel. Følg hans rejse i Berlingske Business’ podcast »Hårnålens Værdi.«

Det er set før. Det med at bytte sig fremad i livet. I USA var der en fyr, der byttede sig fra et papirklips til et hus. Men vi er ikke i USA, og det er ikke blevet nemmere at bytte sig fremad mod målet om et Rolex-ur. Tværtimod.

Det må Thomas Jarolics, der er hovedperson og manden bag podcasten »Hårnalens Værdi«, sande.

Han har siden maj byttet sig gennem livet. Målet er at bytte en hårnål til et Rolex-ur, og det er der flere grunde til, at han vil: Den ene er, at hans efternavn ofte bliver forvekslet med »Jeg-har-et-Rolex«. Den anden grund er, at han vil bevise, at man med sælger-gen, charme og hårdt arbejde, kan bytte sig til større værdier, end man allerede har.

Onsdag


Og han har været vidt omkring, siden han stod med én enkelt hårnål i sin hånd: Hårnålen er blevet til blomster siden cocktailkurser og nu - før det i de sidste afsnit skal vise sig, om målet om at bytte sig til et Rolex-ur bliver opfyldt - står han med et gavekort til Hotel Marienlyst værdisat til 70.000 kroner.

Men gavekortet - som engang var en hårnål - skal vise sværere at få vekslet til et Rolex-ur end som så. Ikke desto mindre er han tæt på målet nu, og han har endda været i kontakt med en endnu unavngiven Rolex-forhandler, fortæller bytte-kongen. Men der er altså udfordringer:

Thomas Jarolics vil bytte sig fra en hårnål til et Rolex. Her bytter han en håndcreme til en orkidé i en blomsterbutik på Amager.

»Sagen er, at Rolex-forhandleren vil have en bil til en værdi af omkring 100.000 kroner. Mærket på bilen er ikke så vigtigt, men nu skal jeg finde en bilforhandler, der kunne tænke sig et gavekort til Hotel Marienlyst, og derefter bytte bilen til uret. Det er blevet lidt som en trepartsforhandling,« siger han. Men det er ikke kun »trepartsforhandlingerne«, der er en udfordring. Det er også et problem med SKAT, som han skal have løst. Eller i hvert fald have indvilliget den sidste partner i.

Sidst Berlingske Business skrev om Thomas Jarolics, stod han med et cocktailkursus til en værdi af 10.000 kroner, men han byttede sig ind i problemer med det danske skattesystem. Bytter man i Danmark, skal man nemlig svare cirka halvdelen af værdien i skat. Lige nu vil det konkret sige, at Thomas Jarolics står med en skattegæld på 35.000 kroner for hotelopholdet i Marienlyst, hvis han sælger det.

31BUS20170329-155337-4-1640.jpg

Hvis Thomas Jarolics skal gennemføre den sidste handel, kræver det derfor, at Rolex-forhandleren køber bilen af Thomas Jarolics for eksempelvis 100.000 kroner. De penge, som Jarolics tjener - altså 100.000 kroner - svarer han halvdelen af i skat, og derefter køber han uret af Rolex-forhandleren for 50.000 kroner. Indviklet? Ja, mener Thomas Jarolics og fortæller, at det ændrede hele konceptet og baggrunden for podcast-serien. Og det er netop en af grundene til, at man skal lytte med, nu hvor afslutningen nærmer sig.

Lars Fjeldsøe-Nielsen er tidligere Uber chef.

»I starten drejede det sig om at fortælle, hvor nemt det er at bytte sig frem. Det har taget en drejning, hvor det nu lige så meget drejer sig om at bevise, hvor mange udfordringer, der er forbundet med at bytte, når de danske regler er, som de er,« siger Thomas Jarolics.

Han er dog ikke i tvivl om, at Rolex-uret en dag kommer til at sidde rundt om hans håndled.

»Det skal nok lykkes, lige nu drejer det sig bare om tid.«

For at følge med i om det lykkes for Thomas Jarolics, kan du høre »Hårnålens Værdi« på iTunes og Spreaker.com eller i din podcast-app. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Læs mere om Thomas Jarolics på Jarolics.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen