Berlingske Business

Hård kamp om kunder til typehuse

Hård kamp om kunder til typehuse - 1
Administerende direktør og medejer Steffen Baungaard regner med, at Huscompagniet kommer til at bygge 1.000 nye huse i år. Men det skyldes primært, at Huscompagniet erobrer markeds-andel – blandt andet i Hillerød, hvor selskabet for tiden opfører en stribe rækkehuse. Foto: Lise Lotte Sabroe Foto:

Flere producenter har gearet op til øget efterspørgsel, men trods den gryende optimisme på boligmarkedet, bliver der også i år bygget få enfamilieshuse. De fleste nye huse bygges på grunde, hvor det gamle rives ned.

De tre største danske producenter af enfamilieshuse, Huscompagniet, Eurodan og Lind & Risør kæmper en hård kamp om det gryende marked for nye huse. De forbereder sig på at imødekomme en forstærket efterspørgsel i kølvandet på den øgede aktivitet, der på det seneste har materialiseret sig på dele af bogligmarkedet. Optimismen er dog foreløbig ikke begrundet i konkrete tal. I årets første fire måneder blev der ifølge tal fra typehusproducenternes markedsleder, Huscompagniet, i alt færdiggjort 939 nye enfamilieshuse med helårsstatus. Administrerende direktør Steffen Baun-gaard, Huscompagniet, siger, at der lige nu er en masse positiv snak på boligmarkedet.

I år ventes der kun at blive færdiggjort omkring 3.000 nye typehuse mod 3.690 i 2012 og 4.672 i 2011. I 2006, hvor byggeriet af enfamilieshuse toppede, blev der bygget omkring 11.000 nye huse.

Men i hovedstadsområdet og i Østjylland er der lige nu en voksende interesse for at bygge enfamilieshuse og for at købe grunde med gamle huse, som rives ned for i stedet at bygge nye lavenergihuse. Her kan omkostningerne til energi ofte reduceres med op til 20.000 kroner om året i forhold til et traditionelt parcelhus fra 70erne.

»Vi mærker en vis optimisme, og vi har gearet vores organisation til at bygge 300 huse i år mod 250 sidste år«, siger markeds-direktør i Eurodan, Ole Brink Jensen.

Mange nedrivningssager

»Vi regner med at bygge op til 1.000 huse i år. Det er en fremgang på omkring 200. Vi har travlt, men jeg tror mere, det er, fordi vi øger vores markedsandel. Et generelt opsving for nye typehuse ser vi først i løbet af 2014,« siger Steffen Baungaard.

Sideløbende med Danmark satser Huscompagniet derfor på vækst i Nordtyskland og Sydsverige, hvor selskabet har åbnet nye kontorer.

Desuden er Huscompagniet gået ind på markedet for nye sommerhuse. Her er der også typisk tale om »nedrivningssager«, hvor nye huse bygges på gamle grunde med gamle huse.

Den tredje store danske udbyder Lind & Risør, der kun bygger på Sjælland, mærker stor interesse for lavenergihuse, men ifølge markedsdirektør Claus Granholm er der endnu ikke noget generelt opsving.

Formanden for nyhusforeningen under Dansk Byggeri, direktør Svend Pedersen, HHM-Huse i Hillerød, er på linje:

»Vi ser ikke de store udstykninger i byens udkanter som før finanskrisen. Unge i vækstområderne går i stigende grad efter ejerlejligheder,« mener han.

Trods det faldende antal nye enfamilieshuse har de tre største udbydere alle tjent penge i det seneste regnskabsår. Med Huscompagniet som den absolutte spydspids. Huscompagniet, der ejes af den norske kapitalfond FSN og Lego-familiens investeringsselskab, Kirkbi Invest, kom ud af 2012 med en omsætning på 1.274 millioner kroner og et driftsoverskud på 178 millioner kroner – begge tal er rekord for selskabet.

Lind & Risør præsterede en nettoomsætning på 412 millioner kroner i 2012 med et driftsoverskud på 47 millioner kroner, hvilket er en lille nedgang i forhold til året før.

Eurodan-Huse A/S, der er landsdækkende, men har hovedkontor i Røde Kro i Sønderjylland, præsterede i det regnskabsår, der udløb 1. maj 2012 en omsætning på 390 millioner kroner og et driftsoverskud på 10,9 millioner kroner.

Ifølge markedsdirektør Ole Brink Jensen er det regnskabsår, der netop sluttede, blevet lidt dårligere, men ifølge direktøren skyldes det primært, at Eurodan har mandet op til at kunne imødekomme en øget efterspørgsel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen